Måndag 20 juni 2016

BudgetIdag beslutas om flerårsplan med budget för 2017-2019 i Upplands Väsby kommunfullmäktige. I Allians för Väsbys budgetförslag fokuserar vi på tre viktiga områden:
Integration och jobb. Nya och kraftfulla åtgärder krävs för att vi ska klara integrationen av de människor som flytt till Sverige och av de som redan finns här men står utanför arbetsmarknaden. När regeringen står handlingsförlamad inför de utmaningar vi har framför oss får vi göra vad vi som kommun kan.
Vi föreslår att Upplands Väsby kommun inrättar en kontakt- och kompetenskartläggningsfunktion, som söker upp alla asylsökande i kommunen för att hälsa välkommen till Väsby och informera om möjlighet att läsa svenska och samhällsorientering redan under asyltiden. Detta gör vi möjligt genom extrabeställningar från studieförbund och Centrum för samhällsorientering, eftersom vi ser att kunskaper i svenska och om hur samhället fungerar är nödvändiga för att integrationen ska gå så smidigt som möjligt.
Idag kan det ta uppåt två år innan en person får asylbesked. De långa väntetiderna präglas av passivisering och säkerhet och främjar inte integrationen. Den uppsökande funktionen ska fråga vilka kompetenser och erfarenheter som den asylsökande har. Väsby promotion, som är ett samarbetsforum mellan kommunen och näringslivet, får sedan i uppgift att matcha dessa kompetenser med möjliga arbeten och praktikplatser i kommunen.
Alla barn och ungdomar som kommer till vår kommun ska få möjlighet till samhällsorientering, att diskutera värderingar och normer och få chans att ställa frågor om det samhäller de har kommit till. För det ges ungdomsmottagningen ökade resurser, och får i uppdrag att erbjuda det i samband med att barnen slussas in i skolan.
Vi behöver också stärka möjligheten till omställning i yrkeslivet. Därför vill vi införa en modell liknande den som visat sig framgångsrik i Nacka, som innebär att alla får fri tillgång till grundvux, komvux och särvux. Detta ska även gälla svenska för invandrare, SFI. Väsby Promotion får i uppdrag att bilda ett nätverk för kvinnor som driver företag, för möjlighet till kontaktskapande och kompetens- och erfarenhetsutbyte.
Trygghet. Vi har tidigare presenterat vårt trygghetspaket där ordningsvakter i centrala Väsby och mobila trygghetsväktare i hela kommunen ingår. Vi satsar även på att ta fram en trygghetsapp, som kan användas för att uppmärksamma andra människor på otrygga platser eller för att kontakta trygghetsväktarna.
Vi ser vilken väldigt viktig roll civilsamhället spelar för att öka tryggheten i kommunen. Därför instiftar vi ett trygghetspris, som syftar till att lyfta enskildas eller föreningars insatser för ökad trygghet. Vi lägger också resurser på utbildningar för ett stärkt föräldraengagemang .
Stärkt skola och förskola. Vi omallokerar resurser från kommunstyrelsen till utbildningsnämnden och skjuter därutöver till 4 miljoner. Därmed öronmärks förskolepengen till 10 miljoner. Vi dubblerar anslaget för satsning på socialpedagog, eftersom alla barn ska må bra i sin skolmiljö och för att lärarna ska få mer tid att undervisa.

Vi är stolta över det budgetförslag vi presenterar. Det är en budget som fokuserar på förskola och skola, på trygghet och på att integrera nya Väsbybor. Vi uppmuntrar de drivkrafter vi tror att alla människor har inom sig och vi tar i med krafttag för allas trygghet. Vi satsar på det som är viktigt, för att vi vill skapa ett Väsby där alla människor kan leva och utvecklas. I en levande stadsmiljö, där klimatmedvetenhet , grönska och småskalig verksamhet ska växa.