Äldreboendekoncept som ökar livslusten

Tisdag 13 april 2021

äldreboendekonceptÄldreboendekoncept som ökar livslusten – hur funkar det? I en ny TV-serie kan vi nu följa vad som händer när man släpper in ett gäng fyraåringar i ett äldreboende. Programmet bygger på frågan vad livsglädjen och nyfikenheten hos tio fyraåringar kan ha för effekt på en grupp äldre på ett äldreboende och ofta känner sig både ensamma och deprimerade.

– Kontakten med barnen lyfter de äldre. Vi hade inte i vår vildaste fantasi kunnat tänka oss de förbättringar vi såg, säger Ingmar Skoog, professor och överläkare, som medverkar i serien.

Det går inte att överskatta de positiva sociala fördelarna med att föra samman äldre och yngre. Det blir en träning för barnen att skapa relationer med äldre, både för hjärnan och i känslolivet utöver den livslust som är direkt påtaglig. Deltagarna kommer även att testas både före och efter för att se vilka mätbara effekter det finns.

Därför är det så roligt att det i Upplands Väsby byggs två äldreboendekoncept med gemensam förskola. Ett av dem, Smedbyhof, byggs just nu vid Smedbyskogen och kommer öppnas 2022. Konceptet är helt nytt för Upplands Väsby med gemensamt hus för äldreomsorg och barnomsorg nära naturen med många ytor både ute och inne att mötas och delta i aktiviteter. Det andra boendet kommer att byggas i Fyrklövern, Väsby park.

Fantastiskt roligt att nya aktörer som går före söker sig till Väsby kommun, en dynamisk växande kommun med mod att gå före.

Har du sett programmet än i TV4? Läs mer om det här.