Allians för Väsby är alternativet för ett jämställt Väsby

Söndag 19 mars 2017

Den 8 mars uppmärksammas den internationella kvinnodagen. Även om Sverige och Väsby har kommit långt i arbetet för lika rättigheter och möjligheter, så har vi inte nått hela vägen. För Allians för Väsby reduceras jämställdhetsarbete aldrig till symbolpolitik eller policydokument. För oss utgår jämställdhet från kärnan ur det våra partier har gemensamt: möjligheten för varje individ att utvecklas och förverkliga sig själv.

Allians för Väsby är fyra partier som samarbetar. Vi har olika ideologiska utgångspunkter men vi har gemensamt att vi tror att det bästa samhället, är ett samhälle där varje människa har möjligheten att utvecklas såsom hon eller han vill och där politiken skapar förutsättningar för människor att göra sina egna val i livet.

Varje väsbybo ska känna sig trygg när hon rör sig ute i samhället. Särskilt tjejer och kvinnor uppger att de känner sig otrygga och det kan aldrig accepteras. Därför har vi presenterat kraftfulla förslag för att öka tryggheten i Väsby, med bland annat ordningsvakter vid stationsområdet och i centrala Väsby, och mobila trygghetsväktare i hela kommunen.

Varje företagare ska ha samma goda möjligheter att driva företag. Alliansregeringen införde RUT-avdraget för att ge de hushållsnära branscherna, där kvinnor i större utsträckning än män driver företag och som ger rättvisa möjligheter. Tidigare fanns enbart avdrag för renoveringar och ombyggnationer – där män dominerar som företagare.

Den rödgröna regeringen har krokat arm med Vänsterpartiet för att begränsa vinster i välfärdsbranscherna. Förslaget får massiv kritik från tunga instanser och möts med oro av företagarna. Det som planeras är ett hårt slag mot företagandet och ett stort ingrepp i det fria företagandet. Men det är inte alla företag inom välfärden som berörs. Det är de branscher där kvinnor i större utsträckning driver företag – hemtjänst, förskola och omsorg – som den ”feministiska” regeringen vill reglera. Bolagen som bygger sjukhus, utför snöskottning eller anlägger vägar rör man inte. Vilken jämställdhet är det?

Varje ung människa ska få välja sin egen väg i livet och tjejer och kvinnor får inte begränsas av hederskultur. Det kan inte tolereras att tjejer som växer upp i Väsby inte tillåts leva som de vill. Vi har föreslagit att alla nyanlända barn och ungdomar ska få utbildning om vilka rättigheter de har i Sverige och vi kommer att fortsätta arbetet för att alla ska få välja sin väg i livet.

Malin Lybecker, vice gruppledare Moderaterna
Margareta Hamark, gruppledare Liberalerna