Dags för barnomsorg genom nannies för nattarbetande Väsbybor!

Måndag 20 februari 2017

Till dagens kommunfullmäktigesammanträde hade två medborgarförslag lämnats in, som föreslår att kommunen inrättar nannyverksamhet för väsbybor som arbetar obekväma arbetstider och behöver barnomsorg. Förslagen innebär att en barnskötare kommer hem till det hushåll som behöver barnomsorg under kvällar och helger och ser efter barnet eller barnen medan vårnadshavaren arbetar.
.
Viktiga samhällsfunktioner måste fungera även nattetid, och det är inte rätt att människor inte kan ta vissa jobb på grund av att Upplands Väsby kommun inte erbjuder barnomsorg på obekväma arbetstider. Kollektivtrafik, vård, snöröjning och andra viktiga funktioner måste fungera dygnet runt.
.
Därför tycker Liberalerna att förslaget om nannyverksamhet är väldigt bra och vi har tillsammans med de andra partierna i Allians för Väsby sedan tidigare drivit just detta förslag. Vi tycker att det är en lösning som är flexibel och smidig för familjer och som samtidigt gör det möjligt för människor att arbeta med dessa viktiga tjänster.
.
Utbildningsnämnden har sedan tidigare i uppdrag att orda barnomsorg nattetid men ingenting har hänt. Liberalerna anser att det är beklagligt att väsbybor ska behöva lägga medborgarförslag för att få kommunen att ordna barnomsorg under obekväma arbetstider. Detta måste de rödgröna ordna.