Debatt (L): SKOLSTART MED INFRIAT VALLÖFTE

Måndag 7 september 2020

Skolstart
Bild: Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden

Skolstart i Väsby inleder vi med ytterligare ett infriat vallöfte.

Minns du pirret i magen inför skolstart efter det oändliga sommarlovet som nästan aldrig tog slut? I år är den känslan nog ännu starkare för många barn och unga som semestrat på hemmaplan och minimerat det sociala umgänget. Barnens förväntan och glädje över att börja höstterminen och få träffa alla kompisar känns nog än mer speciellt i år.

Glädjande nog kommer gymnasieungdomarna som haft en tung vår kunna återgå till undervisning i skolan igen. Vi har haft god beredskap för distansundervisning men det kan inte helt ersätta undervisning i klassrummet. Undervisningen kommer att ske under lite andra former med möjligheter till fjärrundervisning i begränsade former för social distansering och avlastning i kollektivtrafiken. Vi fortsätter att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga.

Liberala initiativ i skolan

Liberalerna tillsammans med Väsbyalliansen kommer fortsätta utveckla skolan och driva på för att alla barn får godkända betyg i samtliga ämnen och att fler barn överträffar sig själva. Vi behöver också se till att alla barn får det stöd de behöver för att nå målen. Vi satsar därför på fortsatt kompetensutbildning inom npf (neuropsykiska funktionsvariationer) för pedagoger inom både kommunala och fristående skolor – ett liberalt initiativ.

Ska vi verkligen nå alla barn behöver även de med särskild begåvning stöd för att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Liberalerna har därför tagit initiativ till den handlingsplan som tagits fram för elever med särskild begåvning. Den sätts i verket nu i augusti. Det känns riktigt bra att börja terminen med två gedigna satsningar vi tror kommer göra skillnad för många barn i Väsby.

Liberalerna tror på en skola för alla barn där det inte ska spela någon roll varifrån du kommer eller vilken utbildningsnivå dina föräldrar har – det är vart du är på väg som räknas. Skolan är biljetten för mer frihet att välja sin egen väg i livet. Välkommen tillbaka till en ny hösttermin!

– Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden