Debatt: Så stöttar vi barn och unga i Coronakrisen

Torsdag 30 april 2020

Per Nelson
Bild: Per Nelson (L), vice ordförande utbildningsnämnden

Debatt L och M: Så stöttar vi barn och unga i Coronakrisen. Det är inte mycket som är som vanligt just nu. Coronaviruset sprids över hela världen och innebär en stor oro och nya förutsättningar för oss alla. Många är rädda, om inte för sig själva så för någon anhörig, vän eller kollega. Eller oroliga för företags överlevnad och för sina förutsättningar att försörja sig själva när vi uppmanas hålla oss hemma och när de ekonomiska hjulen inte snurrar i samma takt.

För våra förskolor och skolor är nu förutsättningarna annorlunda. Vi följer fortsatt rekommendationer från Folkhälsomyndigheterna om att hålla förskolor och skolor öppna. Det hoppas vi från politiskt håll att vi kommer fortsätta med så länge som möjligt. Det kräver dock att alla tar sitt ansvar och stannar hemma vid symptom, både barn och personal, för att skydda sig själva och andra. För de elever och pedagoger som blir tvungna att stanna hemma behöver vi få igång undervisning under nya omständigheter. Gymnasieskolor och vuxenutbildning har redan ställt om till distansundervisning. Vissa skolor, elever och lärare är mer vana vid det än andra, men vi jobbar hårt på att möjliggöra så goda förutsättningar som möjligt. Alla lär sig nu snabbt att hantera digitala arbetssätt och de utmaningar det innebär. Många frågor måste redas ut som hur vi säkerställer att alla barn och unga har tillgång till utrustning, wifi och annat stöd. Vi behöver också säkerställa att barn med funktionsvariationer och NPF-diagnoser får den stöttning de behöver. Vi ska även säkerställa att om förskolor och skolor behöver stängas längre fram att vi kan tillhandahålla barnomsorg för de barn vars föräldrar har samhällsviktiga yrken.

Att barn, unga och vuxna nu i större utsträckning vistas mer i hemmen innebär även en ökad risk för våld mot kvinnor och barn. Risken för brott mot barn på nätet som sexuella övergrepp har redan ökat enligt flera rapporter. Det är av yttersta vikt att vi alla pratar med våra barn om den risken och vem de kan vända sig om eller när så sker. Vi behöver alla hjälpas åt med att vara extra uppmärksamma på hur barn och unga mår, om oro finns för Corona eller annat hemmavid. Och inte tveka att göra orosanmälan till socialförvaltningen när det finns oro över hur ett barn mår.

Vi från politiken stöttar med det vi kan. Vi har högsta förtroende för utbildningskontoret och all skolpersonal, förskole- och skolpedagoger som gör ett fantastiskt jobb och stöttar våra barn och unga under tuffa förutsättningar. Ni är våra och barnens hjältar – TACK!

Joanna Hassan (M), ordförande utbildningsnämnden

Per Nelson (L), vice ordförande utbildningsnämnden

Nyheter och information om skola och förskola i Upplands Väsby hittar du här.