Det är den enskilda medborgaren som ska ha sista ordet

Måndag 27 juni 2016

Du vet bättre än politikerna vad som passar din familj och ditt barn – därför ska du själv ha rätt till valfrihet inom välfärden. Det viktiga är att alla alternativ håller hög kvalitet.

Kommunerna har idag mycket riktigt ingen möjlighet att stoppa etablering av HVB-hem, eftersom det är en fråga som avgörs av Inspektionen för vård och omsorg. Vi håller med om att Väsby kommun ska vara generös i sitt flyktingmottagande och att alla barn och ungdomar som kommer far väl. Frågor kring det har vi lyft i kommunfullmäktige, bland annat genom att lyfta hur kommunen ska säkerställa kontroll över var ensamkommande får bostad och genom att ställa frågan om huruvida gifta flyktingbarn får bo tillsammans med den vuxna person som de är gifta med. Givetvis ska endast seriösa aktörer kunna driva HVB-hem.

Vad gäller det kommunala vetot som Björklund vänt sig emot, så handlar det kommuners rätt att stoppa etablering av friskolor, vilket vi tycker vore väldigt olyckligt. 75 % av förskolebarnen och 50 % av grundskoleeleverna i vår kommun går hos fristående aktörer. Det tycker vi att de ska kunna fortsätta med, eftersom det givetvis är eleverna och föräldrarna själva som vet vilken typ av pedagogik och inriktning som passar bäst för just dem. Det ska inte politiker bestämma.

Tyvärr verkar det rödgröna styret i Väsby inte hålla med. De planerar att bygga en ny skola vid Vilundaparken och trots att skolan ännu endast är i början av planeringsstadiet har vänsterpartierna redan bestämt sig för att det blir en kommunal skola. Vi liberaler säger att det avgörande alltid är att kvaliteten är hög och att du vet bättre än politikerna vad som är bäst för ditt barn.

Margareta Hamark

Gruppledare Liberalerna