Enorm hemläxa för Miljöpartiet

Onsdag 18 maj 2016

Alla svenska politiker måste kunna ställa upp demokratins grundfundament

Är det inte självklart i ett liberalt samhälle att man borde få agera på olika sätt som politiker? Ja givetvis, eftersom vi är olika. Men det finns grundläggande värderingar som alla politiker i Sverige måste ställa upp på. En del av demokratins grundfundament är jämställdhetsidealet, att alla människor – man som kvinna – har samma rättigheter och ska bemötas med samma respekt.

Vi är rädda för att Miljöpartiet drar till sig människor som har tveksamma bevekelsegrunder. I sin iver att omfamna andra kulturer och mångfalden har man satt grundläggande värderingar om demokrati, likabehandling och jämställdhet på undantag. Problemet för Miljöpartiet är att de har fått begreppen respekt och acceptans om bakfoten.

Respekt för andra människor handlar om människovärdet. Som människor har vi alla samma grundläggande värde oavsett bakgrund, kön, religion, sexuell läggning, nationalitet eller etnicitet. Självfallet ska vi respektera och visa acceptans för våra medmänniskor. Men detta ska inte blandas ihop med acceptans för förtyckande normer – alla kulturella normer, principer eller värderingar är inte lika bra. I många länder härskar förtryckande normer mot till exempel kvinnor och hbtq-personer. Dessa normer kan och får aldrig accepteras i Sverige och ska alltid bekämpas. Här har Miljöpartiet bevisligen en enorm hemläxa att göra.

Margareta Hamark, gruppledare för Liberalerna Upplands Väsby

Gulan Avci, ordförande Liberala Kvinnor