Framgång för liberal skolpolitik i Väsby

Fredag 4 maj 2018

Liberaler sätter alltid skolan först, eftersom vi vet vilken otroligt viktig roll en bra skola kan spela i en människas liv. En skola som väcker nyfikenhet och lust att lära, och som rustar varje elev med de kunskaper och färdigheter som han eller hon behöver för att kunna uppnå sina drömmar är vårt mål. Kunskap och bildning är biljetten till uppfyllda drömmar.

Alla barn är olika och har olika förutsättningar. För att varje elev ska ha möjlighet att utvecklas och lämna skolan med så mycket kunskap i bagaget som möjligt, måste vi anpassa skolan så att elever med olika förutsättningar får olika utmaningar.

En grupp elever som behöver uppmärksammas är elever med särskild begåvning, alltså elever som har en osedvanlig förmåga på ett eller flera områden. Det finns en risk att dessa elever inte blir utmanade, utan istället uttråkade under skoltiden. Det ska vi inte låta hända, utan istället ska vi stötta dessa elever, så att även de kan utvecklas och fortsätta att lära sig.

Därför har Liberalerna föreslagit att Upplands Väsby kommun ska ta fram en handlingsplan för hur särskilt begåvade barn ska stöttas i både förskolan och i skolan. Vi vill att kommunen ska göra detta i samarbete med de fristående skolorna, så att arbetet kommer alla elever i kommunen till del.

Nu har den rödgröna majoriteten i utbildningsnämnden ställt sig bakom vårt förslag, vilket gör det troligt att förslaget blir verklighet. Det är mycket glädjande tycker vi, med tanke på Väsbys elever.