Framtiden börjar i klassrummet med en riktigt bra lärare

Torsdag 17 oktober 2019

utbildning
Bild: Per Nelson (L), tf ordförande i Utbildningsnämnden

Framtiden börjar i klassrummet

Utbildning ger möjligheter att hitta sin väg i livet, oavsett hur starten såg ut. Kunskap är också grunden för demokratin. Därför sätter liberaler alltid skolan först. För det finns ingen genväg till kunskap, det behövs tid och skickliga pedagoger. Och vi har mycket duktiga pedagoger och lärare i Väsby. Det visar inte minst de resultat med meritvärden i årskurs 9 där vi ligger på plats 49 av 290 kommuner i landet. Så bra jobbat av våra elever och lärare.

Vi kommer fortsatt att satsa på skolan och våra pedagoger, men för att kunna göra det på ett långsiktigt sätt behöver vi en ekonomi i balans. Vårt arbete i utbildningsnämnden började i januari 2019 och det inleddes med aviseringen att nämnden skulle göra ett stort underskott på runt 45 miljoner, ett underskott som förra majoriteten lämnade över till oss.

– Det vi under 2019 har gjort är att snabbt agera för det underskott som aviserades i början på året vilket utbildningskontoret kontinuerligt har jobbat med där så är möjligt. Det arbetet, samt att vi skjuter till över 189 miljoner kommande treårsperiod börjar visa resultat och vi är en god bit på väg mot en ekonomi i balans. En ekonomi i balans ger oss möjlighet att jobba mer framåt istället med lärares arbetsmiljö och kvalitet i skolan för att höja resultaten, säger Per Nelson (L), tf ordförande i Utbildningsnämnden.

Vi vill först och främst satsa på lärarna. Med bra villkor, rimlig arbetsbörda och stor självständighet lockar vi de bästa lärarna. Med bra möjligheter till utveckling och fortbildning ser vi till att de stannar i yrket i vår kommun. Vi behöver fler lärare med behörighet, ett problem vi delar med många kommuner och konkurrensen om dem är stor. Att Väsby har friska lärare och ett högt löneläge tror vi kommer locka fler lärare, där ligger vi på plats 20 av 290 kommuner.

Vi ger oss inte förrän varje ung människa lyckas i skolan, en likvärdig skola är en skola där alla får chansen att lyckas. Alla elever med behov av särskilt stöd måste få det, inte minst de med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Det har nog inte undgått Väsbyborna att Lärarförbundet har publicerat en ny kommunranking som ser väldigt tråkig ut för de kommunala skolorna i Upplands Väsby kommun. Siffrorna som rankingen baserar sig på gäller för 2018 det vill säga från förra mandatperioden då det var ett annat politiskt styre. Rankingen säger också att vi sjunkit avsevärt från 2017 vilket beror på att de tagit bort de värden som är Väsbys styrkor, det vill säga elevernas resultat och faktiska meritvärden och blir behöriga till vidareutbildning. De tre kriterier som tagits bort är betygsresultat, det vill säga genomsnittligt meritvärde i årskurs 9, andel elever som är godkända i alla ämnen i årskurs 9, samt andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier.

– Vi har tagit bort tre kriterier som var starkast beroende av socioekonomiska faktorer, säger Niklas Källberg, pressekreterare på Lärarförbundet.

Förändringarna gör att rankningen inte längre är jämförbar med tidigare års rankningar.

Här kan du läsa mer om Liberalernas skolpolitik i Väsby.