Från bidragstagande till bidragande

Onsdag 4 april 2018

Vi liberaler tror att varje människa har sina idéer att förverkliga och mycket att bidra till det gemensamma med, om vi bara ger dem chansen. Det är så ett samhälle blir framgångsrikt: vi människor litar på varandra och låter varandra utvecklas efter våra drömmar.

Ibland hamnar vi i lägen då vi inte klarar oss själva utan behöver samhällets stöd. Då ska vi kunna lita på att vårt gemensamma skyddsnät finns där. Men det ska inte vara ett skyddsnät som håller oss fast, utan ett som uppmuntrar oss att resa oss igen.

Vid gårdagens kommunstyrelsesammanträde behandlades en motion som Liberalerna hade lämnat, om att ta efter en modell som har visat sig framgångsrikt i Växjö. Där låter man personer som behöver försörjningsstöd (det som tidigare kallades socialbidrag) och samtidigt startar ett företag, behålla en del av bidraget under en tid samtidigt som personen får stöd av en mentor för att få företaget att växa.

Resultatet har varit mycket gott: sex månader efter att försörjningsstödet beviljats behöver 85 procent inte längre försörjningsstöd och 54 procent är fortfarande egna företagare. Det är en vinst för alla, eftersom en företagare som får kraft att växa, betala in skatt och kanske anställa i framtiden istället för att leva på bidrag är en vinst. För samhället och framförallt för individen.

Den rödgröna majoriteten valde att inte stötta vår motion, och därmed fick den inte stöd av en majoritet i kommunstyrelsen. Hela vår motion kan du läsa genom att klicka här.