Fritidsbanken firar ett år med kalas!

Onsdag 30 oktober 2019

Fritidsbanken
Bild: Eila Bromme (L), tf kommunalråd

I veckan fyllde fantastiska Fritidsbanken 1 år! Liberalerna var självklart på plats för att fira ettåringen som glatt så många unga som gamla Väsbybor. Dagen firades med hoppborgar, hinderbana, mjukglass och överraskningar med bland annat dansuppvisning.

Fritidsbanken i Vilundavallen är som ett bibliotek fast med sport- och fritidsprylar istället för böcker, där det går att låna den utrustning man behöver, för kortare eller längre tid. Helt gratis! Här finns allt möjligt att låna från cyklar, olika bollar, sparkcyklar, flytvästar, skridskor, skidor och inlines året runt. Och det har verkligen varit stor spännvidd på låntagare i alla åldrar från småbarn till pensionärer under året. Det här första året har sammanlagt 4.398 olika sportutrustningar lånats ut vilket är helt makalöst!

Att starta Fritidsbanken var ursprungligen en liberal motion som realiserades för ett år sedan. Vi tror att den bidragit till att fler människor, barn och unga vågar testa på en ny sport utan att behöva göra felköp av utrustning eller bespara dyra inköp om de sedan inte gillat sporten. Vi tror att vår motion bidragit till att fler rört på sig och upptäckt nya fritidsakriviteter. Det bidrar till både till glädje och ökad folkhälsa för många Väsbybor!

Fritidsbanken hittar du i Vilundahallen och de har öppet måndag till fredag. Läs mer om Fritidsbanken här.

Lokaltidningen har skrivit om kalaset 20191024, Vi i Väsby.