Hemtjänsten och äldreomsorgen får fortsatt goda betyg

Onsdag 2 oktober 2019

Foto: Matthias Zomer from Pexels

Särskilda boenden och hemtjänsten i Upplands Väsby kommun har fortsatt högt förtroende bland äldre. Många är nöjda med bemötandet från personalen och känner sig trygga på sitt äldreboende, men klagomålshanteringen behöver förbättras. Det visar en ny undersökning från Socialstyrelsen.

– Det är positivt att Väsby kommun ligger högre eller på samma resultat som riks- eller länssnittet. Väsbyborna ska kunna känna sig trygga i att utförarna uppfyller de kvalitets- och avtalskrav som vi ställer, säger omsorgsnämndens ordförande Margareta Hamark (L).

Socialstyrelsens nationella undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” visar att Upplands Väsbys särskilda boenden inom många områden ligger högre eller på samma resultat som riks- eller länssnittet. Sammantaget är den enskilde nöjd med bemötandet från personalen och känner sig trygg på sitt äldreboende. Resultatet visar även på utmaningar, såsom att informera bättre vid tillfälliga förändringar och att tydliggöra vart man vänder sig med synpunkter och klagomål.

Känner sig trygga hemma

Svar från brukare inom hemtjänsten i Upplands Väsby kommun visar att tryggheten med att bo hemma med hemtjänst har ökat i jämförelse med undersökningen 2018. Lämnade omdömen visar att hemtjänsten i Upplands Väsby kommun har ett flertal utvecklingsområden att arbeta med, bland annat hur den enskilde i högre utsträckning kan påverka vilka tider man får hjälp samt göra det enklare för den enskilde att få kontakt med personalen.

– Vi går alltid igenom resultatet tillsammans med utförarna som gör en handlingsplan för att åtgärda de brister som finns, säger Mona Lindgren som är avdelningschef för äldre och personer med funktionsnedsättning, biståndsenheterna.

Liberalerna jobbar alltid för större valfrihet inom all kommunal omsorg och service och ser positivt på fristående aktörer.

Läs mer på kommunens hemsida.