Landsmötet 2021 genomfört

Måndag 22 november 2021

Liberalernas landsmöte 2021 i Linköping

Under helgen som varit, 19-21 november 2021, höll Liberalerna äntligen sitt landsmöte i Linköping. Landsmötet är det högst ställda organet inom partiet och landsmötets beslut står över partirådsbeslut. Här beslutas om vår liberala politik och vårt partis stadgar.

Från Upplands Väsby deltog vårt kommunalråd, Margareta Hamark, som ombud och det blev långa dagar fullspäckade av liberal politik. Vår ordförande, Emelie Voetmann, var också på plats vid landsmötet men deltog som personal. De båda är mycket nöjda efter helgens landsmöte och känner sig laddade både med energi och massor av bra socialliberal politik. Här nedan kommer en del av besluten som fattades att redovisas kort.

Utöver att en hel del politik beslutades om under helgen fanns utställare på plats, middag hölls för alla deltagare och några framträdande personer höll tal som lämnade avtryck i alla deltagare.

Först ut att hålla tal var förstås vår partiledare Nyamko Sabuni som under lördagen höll ett inspirerande tal om vägen framåt, om vår självklara politik och om att vi ska gå mot valvinst 2022. Att vi nu står mer enade i vår politik och att vi kan fortsätta framåt för ett mer liberalt Sverige är tydligt. Att kampen för frihet kommer att fortsätta är en självklarhet. ”Kampen för den utsatta finns i liberalismens DNA. Människor som för andra är osynliga, görs synliga av liberaler. Så jobbar vi. I Liberalernas Sverige finns inga privilegierade eller försummade; inga kelgrisar eller styvbarn. Liberaler kämpar för var och en. Där ofriheten finns, där finns vi. Då, som nu, för alltid. Med stora segrar i backspegeln. Mot nya ofriheter i vår tid.”

En hedersgäst var också inbjuden till landsmötet, nämligen tidigare finansminister Anders Borg. Även han höll tal om vikten av att liberalerna ingår i en borgerlig regering.  ”Det är väldigt bra om man får en bred borgerlig regering där Liberalerna ingår, som har möjligheter att förankra budgeten i riksdagen. Det måste handla om att vi får en tydlig arbetslinje så att inte inflationen drar i väg, att vi förstärker konkurrenskraften så att vi inte halkar efter ännu mer, och att vi klarar av att göra en klimatomställning som gör att vi maximerar minskningen av koldioxid, och inte maximerar kostnaden för omställningen”

Sist ut att hålla tal var LUF:s ordförande Romina Pourmokthari som även hon höll ett tal som ramade in landsmötet, om liberalernas väg framåt och om vår självklara ideologi och värdegrund. ”Vår uppgift som liberaler är att alltid försvara den friheten där den finns, och att skapa den friheten där den saknas….Nu gör vi en omstart mot valåret. En Ny start för Sverige, men också Ny start för Liberalerna. Vi ska kunna tjäna vårt eget bröd, och själva råda över våra egna handlingar. Det ska bli vår sak, att nå dit vi når.”

Under helgen fattades en hel del beslut om partiets politik och det finns all anledning att vara stolt över de socialliberala ställningstaganden som gjorts. Här nedan följer en sammanställning av det som beslutats.

Sammanställning av beslut fattade av landsmötet:

Beslutat om ställningstagande i samarbetsfrågan:

Att landsmötet tar ställning för att Liberalerna, i enlighet med partirådsbeslutet, ska kunna medverka till att en ny borgerlig regering ska kunna tillträda och styra landet. Vi eftersträvar ett så starkt inflytande över arbetsformerna för en sådan regering som möjligt. Av det följer att vi även eftersträvar att andra partier, särskilt ytterkantspartier, får ett så litet inflytande över arbetsformerna som möjligt.

Exempel på politiska förslag som antogs av landsmötet:

– Ja till skolprogrammet ”Kunskapslinjen”, för mer glädje och ansträngning i lärandet och höjda kunskapsresultat

– Ja till nationell satsning på våldsförebyggande arbete i skolan

– Ja till genusmedveten pedagogik i förskolan

– Nej till vårdnadsbidrag/barnomsorgspeng

– Ja till programmet ”Det Glömda Sverige”, en av de mest omfattande socialpolitiska reformagendorna som partiet tagit fram på 30 år

– Ja till nationella tak-över-huvudet-garanti i hela Sverige

– Ja till förtroendestärkande polisarbete, nej till visitationszoner

– Ja till att stärka domstolarnas oberoende och stärkt grundlagsskydd

– Ja till oberoende public service med fortsatt brett utbud

– Ja till armlängds avstånd till kulturen, forskningen och de fria akademierna

– Ja till att 1 % av BNP ska gå till bistånd till fattigare länder

– Ja till att värna barns rätt till familjeåterföreningar för barn på flykt

– Nej till språkkrav för permanenta uppehållstillstånd, ja vid ansökan om medborgarskap

– Nej till volymmål, ja att värna asylrätten

– Ja till integrationspaketet ”Förortslyftet”, med målet att inte ha några utsatta områden 2030

– Ja till att utveckla stadsmiljön i utsatta förorter, nej till rivningar av hus där människor bor

– Ja till ett brett glesbygdsprogram

– Ja till stärkt skydd för minoriteter

– Ja till frihandel internationellt samarbete

– Ja till att stå upp för feminism, de mänskliga rättigheterna och Europakonventionen

– Ja till att grundlagsskydda den fria aborträtten

– Ja till en ny liberal och borgerlig regering för Sverige

– Ja till att Liberalerna inte kommer att medverka till en regering där Sverigedemokraterna ingår med ministrar, nej till att tillåta ytter­kantspartier att få ett direkt inflytande över utrikespolitiken, styrningen av myndigheterna och utnämningsmakten.

– Ja till att göra det till Liberalers uppgift att konsekvent motverka antiliberala krafters försök till inflytande och tydligt visa upp det liberala alternativet till dessa krafter.

Ett axplock av besluten kring en modern, socialliberal hälso- och sjukvårdspolitik:

Bort med ålderismen i vården. Omotiverade åldersgränser ska bort.

Ge kvinnor möjlighet till säkra medicinska aborter i hemmet.

Utsatta EU-migranter ska kunna få vård som inte kan anstå. Och vi ska arbeta för ett mer jämlikt EU.

Gör hälsa till ett prioriterat område i Sveriges arbete för minskad segregation och ökad integration.

Vi är fortsatt för möjligheten till tolkar i vården.

Digitala vårdbesök ska inte ingå i utomlänsvården. Regionerna ska se till att det finns moderna digitala tjänster i vården.

Inför ett äldrevaccinationsprogram i Sverige.

Stärk det hiv-preventiva arbetet.