Lärarassistenter ska avlasta lärare.

Onsdag 24 april 2019

Bild: Per Nelson, Margareta Hamark

Insändare i Vi i Väsby: För att få Sveriges bästa skolresultat så måste vi satsa på lärarna. Det sa vi Liberaler innan valet och det gäller idag och i framtiden för kommunens skolor. Nu förbättrar vi lärarnas arbetsmiljö genom att avlasta dem med lärarassistenter så att lärarna får mer tid åt att undervisa.

I år kommer landets kommuner få 475 miljoner att anställa lärarassistenter för. Satsningen har drivits igenom av Liberalerna i förhandling med regeringen inför den vårbudget som presenterats. Detta besked ska göra det möjligt för kommuner att börja rekrytera närmare 3.000 lärarassistenter till höstterminen, även i Upplands Väsby kommun. På sikt har Liberalerna en bredare målsättning med en lärarassistent på sex lärare.

Det är lärarbrist i Sverige och vi anser att de utbildade lärare vi har ska få ägna sig åt att genomföra bra lektioner. Lärarassistenter kan avlasta med administrativa uppgifter och andra saker. Det kommer lindra lärarbristen, öka attraktiviteten i läraryrket och höja resultaten i skolan när lärarna får mer tid för undervisning.

Samtidigt fortsätter vi jobba med andra faktorer som påverkar lärares och elevers arbetsmiljö och villkor. Lärarlönerna till exempel och där är vi på rätt väg. Vi måste också se till att alla elever med behov av särskilt stöd får det och tar fram en handlingsplan för särbegåvade barn. Får elever inte rätt stöttning tar det upp mycket tid från lärarna till annat än undervisning och elevernas framtid påverkas negativt.

Lärare är ett av Sveriges absolut viktigaste yrken. Det här är ett sätt att stötta dem så att de kan fortsätta sitt viktiga arbete, för att varje barns livsmöjligheter ska öka, klassresor göras och slå sig själva med häpnad.

Per Nelson (L), vice ordförande i Utbildningsnämnden

Margareta Hamark (L), gruppledare

Läs mer om Liberalerna i Upplands Väsbys politik här.