Liberalerna gör skolan i Väsby bättre

Tisdag 25 september 2018

Under måndagskvällens kommunfullmäktigesammanträde godkändes Liberalernas motion om att Upplands Väsby kommun ska ta fram en handlingsplan för att stötta elever med särskild begåvning i förskolan och i skolan.

En elev med särskild begåvning har en osedvanlig förmåga inom ett eller flera områden, och förvånar ofta med sina kunskaper både i skolan och i vardagslivet. Elever med särskild begåvning har stor potential och kan ge skolan mycket tillbaka, men känner sig ofta missförstådda i skolan och det finns också en stor risk för dessa barn att de inte blir utmanade att fortsätta sin lärprocess i sin egen takt.

– Vi är generellt ganska bra på att stötta elever som har det svårt i skolan, men det har saknats en systematik i hur vi arbetar med elever som har det lätt för sig. Konsekvensen kan bli att dessa barn blir uttråkade och i värsta fall tröttnar på skolan. Det är problemet som vill vi komma till rätta med genom det här förslaget, säger Liberalernas gruppledare Margareta Hamark, som under den gånga mandatperioden varit ledamot i utbildningsnämnden.

– Vi är såklart väldigt glada att motionen bifalls. Det visar att Liberalerna är med och gör skolan bättre, även då vi varit i opposition, säger Margareta Hamark.

Hela motionen kan du läsa genom att följa denna länk och klicka på punkt 8.1.