Liberalt förslag om socialpedagog för att stärka skolan

Onsdag 23 mars 2016

I KF ikväll 160321

Måndag den 21 mars hölls kommunfullmäktigesammanträde i Väsby.

Från Liberalernas håll la vi en motion som föreslår att utbildningsnämnden anställer en socialpedagog för att jobba med gymnasieungdomars sociala utveckling. En socialpedagog är en beteendevetare som exempelvis kan finnas på plats bland eleverna under raster och vid skoldagens början och slut, hålla kill- och tjejsnack med eleverna, vara med under lektionstid för att observera och coacha pedagogerna, eller avlasta pedagogerna då olika typer av situationer uppstår.

Samtidigt som elevernas arbetsmiljö förbättras så fyller socialpedagogerna en viktig roll i att avlasta pedagogerna från dessa uppgifter. Det är viktigt, inte minst eftersom lärare i genomsnitt lägger cirka två timmar per arbetsdag på annat än undervisning.

Vi anser att en socialpedagog skulle förbättra elevernas arbetsmiljö och avlasta pedagogerna, vilket i förlängningen skulle leda till bättre resultat i skolan. Läs gärna vår motion genom att klicka här > L Motion Socialpedagog_2016.

I kommunfullmäktige diskuterades också ett medborgarförslag som kommit in. Förslaget går ut på att Väsby kommun ska anställa hälsofixare. Tanken med hälsofixarna var att skulle fungera som inspiratörer som kan uppmuntra kommunens seniorer till ett aktivare och mer hälsosamt liv.

Vi liberaler tycker förslaget var väldigt bra och ser positivt på att äldre uppmuntras att vara aktiva och hålla igång. Hela Allians för Väsby ställde sig bakom medborgarförslaget, som majoriteten tyvärr röstade ner i kommunfullmäktige.