Mer liberalism för stärkta skolresultat

Måndag 30 januari 2017

Kunskapsresultaten i skolan i Sverige och här i Väsby stiger, visar både den internationella Pisa-undersökningen och en sammanställning av Väsbyelevernas meritvärden, som presenterades i slutet av hösten. Det är glädjande trendbrott efter decennier av sjunkande resultat och där Väsby legat långt ner bland landets kommuner när det gäller resultaten i skolan. Mer kunskap är viktigt för att Väsby ska vara ett nav för innovation och företagande, men framförallt för våra elevers framtid.

För oss liberaler börjar allt med skolan. Det är här våra barn rustas för framtiden och det är i skolan som klassresor tar fart. Pisa-resultaten ska inte tolkas som att vi nu kan luta oss tillbaka – tvärtom. Det visar att skolresultat går att förändra med rätt reformer.

Alliansregeringen genomförde den största reformagendan för svensk skola sedan folkskolans införande på 1800-talet. Vårt syfte var att vända de sjunkande resultaten genom att fokusera på kunskapsreformer och på lärarna. Vi införde ny läroplan, nytt betygssystem, betyg från årskurs 6, nationella prov i årskurs 3, ny lärarutbildning och lärarlyft. De elever som nu skrev Pisa-provet var de första eleverna som gick Alliansens skola.

Nya reformer krävs för att kunskapstrenden ska fortsätta uppåt. För att öka likvärdigheten och få en bättre styrning måste skolan förstatligas. Betyg behöver ges tidigare för att fånga upp elever som har det svårt och vi vill ha en tioårig skola. Svenska elever kommer ofta försent, i Sverige har vi problem med skolk och många lärare och elever störs på lektionerna. Att återfå disciplin och arbetsro kommer vara en av de centrala frågorna för att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten.

Vi ser med oro på att regeringen både vill avskaffa nationella prov och ge elever majoritet i skolstyrelser, så att de kan rösta ner sina lärare. Detta är inte vad svensk skola behöver. Istället ska lärarna stärkas i sin yrkesroll, genom fler karriärtjänster, rätt till vidareutbildning och en förbättrad lärarutbildning.

Liberalerna har höga ambitioner för den svenska skolan, inom ett decennium ska Sverige ligga i tio i topp i Pisa. Det kräver fortsatta liberala kunskapsreformer

Margareta Hamark
Gruppledare och ledamot i utbildningsnämnden