Beslut: Möjliggör för elever att ta hem matlåda med rester av dagens lunch

Torsdag 28 september 2023

Under gårdagens utbildningsnämnd (2023-09-27) antogs ett nämndinitiativ från Liberalerna av en enig nämnd.

Nämndinitiativ kom från Liberalerna genom vår ledamot Per Nelson, vice ordförande . Förslaget handlar om att både mätta magar och att minska matsvinnet i våra skolor. Vi vill kunna erbjuda eleverna att, när alla barn i skolan serverats mat, får de som vill fylla en egen lunchlåda med rester från dagens lunch och ta med hem. Detta skulle både minska matsvinnet och säkerställa mätta magar på kvällen, utan att några ökade kostnader tillkommer. Liknande initiativ finns i Värmdö kommun och i Tyresö där det varit mycket lyckosamt.

Det som nu beslutats är att utbildningskontoret utreder och tar fram ett förslag på hur en pilot skulle kunna genomföras där elever får ta med en egen lunchlåda och fylla med mat hem från dagens resterande skollunch och att utbildningskontoret utvärderar om projektet för en eventuell implementering vid alla kommunala skolor i Upplands Väsby. Hela Nämndinitiativet finns att läsa här nedan.

Möjliggör för elever att ta hem matlåda med rester av dagens lunch

Väsbys barn och unga är vår framtid. De ska ges bästa möjliga förutsättningar för att genomföra sin skolgång och nå sin fulla potential. En grundläggande förutsättning är att de får den näring de behöver. Därför har vi sedan lång tid tillbaka gratis lunch till alla skolbarn och de barn som har fritidshemsplats erbjuds mellanmål.

Med den ökade inflationen och prishöjningar har frågan om att säkerställa barnens behov av näring lyfts i olika sammanhang. Det har blivit tuffare för hushållen ekonomiskt och för många har matkontot blivit stramt, vilket kan resultera i mindre mat till barnen hemma. En modell, som lyfts i olika sammanhang, är att skolorna kan erbjuda frukost eller mellanmål till alla barn. En sådan modell är dock förknippad med ökade kostnader, vilket vi som kommun också behöver vara försiktiga med.

Vi som kommun arbetar mot högt uppsatta hållbarhetsmål och skolorna ingår i det arbetet genom -att förmedla kunskap kring hållbarhet till eleverna men också genom att göra anpassningar för ökad hållbarhet, t.ex. genom att minska matsvinnet. Här har vi ett förslag som kan hjälpa med just matsvinnet.

Vårt förslag handlar nämligen om att både mätta magar och att minska matsvinnet . Vi vill kunna erbjuda eleverna att, när alla barn i skolan serverats mat, får de som vill fylla en egen lunchlåda med rester från dagens lunch och ta med hem. Detta skulle både minska matsvinnet och säkerställa mätta magar på kvällen, utan att några ökade kostnader tillkommer.

Jag och Liberalerna vill att utbildningskontoret utreder och tar fram ett förslag på hur detta skulle kunna genomföras som en pilot i en skola i kommunen för att, vid senare tillfälle om piloten ger goda resultat, implementera det i alla våra kommunala skolor. Vi ser gärna att dialog även förs med de fristående skolorna i kommunen för att kunna genomföra initiativet även hos dem.

Liberalernas förslag till beslut är:

Att utbildningskontoret utreder och tar fram ett förslag på hur en pilot skulle kunna genomföras där elever får ta med en egen lunchlåda och fylla med mat hem från dagens resterande skollunch.

Att utbildningskontoret utvärderar om projektet för en eventuell implementering vid alla kommunala skolor i Upplands Väsby.