Ny budget och valda ledamöter i nämnder

Tisdag 13 december 2022

Vid kommunfullmäktiges sammanträde under gårdagskvällen fattades det beslut om flerårsplan med budget för år 2023-2025. Det nya styrets budget är nu beslutad och tyngdpunkten på satsningar som kommer att genomföras framåt ligger på välfärdens kärna med skola, förskola och omsorg, samt satsningar inom kultur och idrott. Dessutom satsar vi särskilt på hållbarhet genom ett nyinrättat klimat-, miljö, och hållbarhetsutskott under kommunstyrelsen. Längre ner på sidan kan ni läsa vårt kommunalråd, Margareta Hamarks, anförande i budgetdebatten.

Utöver budgeten fattades det beslut kring platserna i nämnderna. Från Liberalerna kommer följande att ingå i nämnderna:

Nämnd                                   Ledamot                             Ersättare

Bygg- och miljönämnden       Margareta Hamark, ordf.        Francis James Opondo

Utbildningsnämnden              Per Nelson, vice ordf.             Nils Eriksson

Omsorgsnämnden                  Emelie Voetmann, vice ordf.   Patrick Harper

Socialnämnden                        Johan Nordberg                    Patrick Harper

Kultur- och fritidsnämnden     Torsten Hemph                      Eila Bromme

Valnämnden                             Nils Eriksson                          Torsten Hemph

Under kommunstyrelsens sammanträde den 5 december fattades det beslut om platserna i utskotten under kommunstyrelsen. I kommunstyrelsen ingår Margareta Hamark som ordinarie ledamot, Emelie Voetmann, ersättare och Per Nelson, ersättare.

I utskotten ingår:

Klimat-, miljö- och hållbarhetsutskott: Margareta Hamark, ordförande

Näringslivs-och kompetensutskottet: Emelie Voetmann, vice ordförande

Planutskottet: Margareta Hamark, ledamot

Teknik- och fastighetsutskottet: Emelie Voetmann, ersättare

Det fattades även beslut om ledamöter i råd och beredningar:

Rådet för medborgardialog: Torsten Hemph

Namnberedning: Rolf Bromme

Kommunala funktionsrätttsrådet: Emelie Voetmann, vice ordf.

Kommunala pensionärsrådet: Pia Barklund, ersättare

Klimatkommunernas styrelse: Margareta Hamark, ledamot

Margareta Hamarks anförande i budgetdebatten.

”Ordförande, ledamöter och åhörare,

Det är ett par veckor kvar av år 2022 och idag har vi flera viktiga ärenden framför oss som sätter förutsättningar för det år vi snart träder in i. Innan jag går in på det som kommer, vill jag börja med att reflektera över det år vi lämnar bakom oss.

I början av året var pandemin fortfarande mycket närvarande, men vi såg snart en ljusning och lättnaden spred sig över kommunen, landet och över många delar av världen. Men den 24 februari attackerade Ryssland Ukraina, en demokrati i Europa. Kriget som fortfarande pågår har hittills orsakat djupa sår i Ukraina, i Europa, ja, i oss alla. Vi ser ekonomiska konsekvenser till följd av kriget som påverkar individer i Sverige och Upplands Väsby direkt. Elpriserna är högre än någonsin, inflationen är på oerhört höga nivåer och prisökningarna på bränsle, mat, ja på allt, är påtagligt. Det påverkar privatpersoner, företag och oss som kommun och skapar en osäkerhet. Utöver de ekonomiska konsekvenserna vi har att förhålla oss till får vi inte glömma hur viktigt det är att vi som politiker tar vårt ansvar i att värna och stärka demokratin och aldrig ta den för given. Det kan vi alla göra tillsammans.

Under året fanns också flera ljusglimtar i Upplands Väsby t.ex. när vi fick inviga seniorernas hus, fotbollshallen, och när vi firade att Upplands Väsby fyllde 70 år som kommun. Det var en fantastisk glädjefylld dag och lite av en start på all aktivitet som följde under sommaren inför valet den 11 september. Valet följdes av en lång tids väntan, men här står vi nu med ett färdigt styre och med en debatt om budget för de kommande åren.

Vi Liberaler är glada över att ingå i ett stabilt mittenstyre där välfärdens kärna med skola och omsorg är i fokus. Vi ingår i koalition med Socialdemokraterna och Väsbys Bästa. Detta är en förflyttning för oss Liberaler eftersom vi tidigare inte samarbetat i denna konstellation i Upplands Väsby. Men med det läge vi befinner oss i, är det än viktigare att ha ett stabilt mittenstyre med majoritet i alla beslutande organ. Detta är det bästa sättet att ta ansvar för politiken i Väsby och det bästa för Väsbyborna. Det är oerhört viktigt att vi har ett stabilt styre i Upplands Väsby under denna mandatperiod som kommer att präglas av den osäkerhet i omvärlden som råder. Jag vill här också ta tillfället i akt och tacka mina tidigare kollegor i Väsbyalliansen. Vi genomförde mycket bra politik under föregående mandatperiod och hade ett gott samarbete.

Politiken som kommer att bedrivas under mandatperioden är inriktad mot viktiga frågor för Liberalerna, nämligen välfärdens kärna, med ökade resurser till förskola, skola och omsorg, ett ökat fokus på folkhälsa genom satsningar på idrott och kultur och med ett större grepp om klimat-, miljö- och hållbarhetsfrågorna i samverkan med näringslivet och intresseorganisationer. En framflyttning i ambitioner inom social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet kommer att prägla kommunens arbete.

Liberalerna tror på frihet, varje människas inneboende kraft, respekt för mångfald, jämställdhet och ett samhälle som erbjuder ett fungerande socialt nätverk. Hållbarhet i sin bredaste bemärkelse är vår ledstjärna.

I Väsbys skolor ska alla elever nå sin fulla potential. De ska mötas av höga förväntningar och rätt stöd från skickliga lärare i trivsamma miljöer. Liberalernas satsningar på skola och förskola kommer att genomföras under mandatperioden, där språkutveckling för barn i förskolan, stärkt elevhälsa med rätt stöd till elever när behov finns tex för barn med NPF och satsning på spetsklasser för elever som kommit långt, är centrala inslag.

Inom omsorgen inrättar vi funktionen äldrelots/äldreombudsman, vi genomför en förändring av riktlinjerna kring biståndsbedömning för att se till att den som behöver hjälp verkligen får det och vi ser till att kvalitetssäkra verksamheterna genom vidareutbildning av personal inom verksamheterna.

Vi satsar på folkhälsan både med avseende på kultur och på idrott, där nya anläggningar och nya samarbeten ska bidra till mer rörelse, bättre hälsa och ett stärkt förebyggande arbete. Vi ska se till att även de med funktionsnedsättning säkras tillgång till föreningsliv och en aktiv fritid.

Upplands Väsby har ett helt unikt läge i en storstadsregion under stark tillväxt. Vi vill utveckla Väsby stad och samtidigt vara varsamma om Väsbys fantastiska natur. Att bevara naturen och värna om den biologiska mångfalden är en viktig del i klimatarbetet. Vi ska värna om de gamla skogarna, ovanliga lavarna, om orkidéerna i Bergaskogen och om att bevara och få fler olika arter av insekter, bin och växter, för att säkerställa den biologiska mångfalden som är så viktig för vår planet.

Vi vill ha ett Sverige och ett Upplands Väsby som kan vara förebilder i vår omvärld inom hållbarhet och klimatomställning med innovation, nytänkande och klimatvänlig teknik som garanti för människors välfärd och samhällets utvecklingskraft. Vi behöver klara högt ställda hållbarhetsmål och en klimatomställning för att säkra vår välfärd. Som liberaler tror vi på sambandet mellan dessa, att det är möjligt att uppnå båda samtidigt och därför känns det extra bra att vi inrättar ett klimat-, miljö-, och hållbarhetsutskott som ska arbeta med just dessa frågor.

Genom att samarbeta med näringslivet, intresseorganisationer och universiteten kan vi hitta innovativa lösningar så att vi både bibehåller vår frihet och säkrar vår planet. Vi vill se ett mer innovativt och hållbart Upplands Väsby där kunskap, socialt ansvar och gemenskap är i fokus.

Jag och Liberalerna är mycket stolta över att kunna presentera en budget i så god balans, med så många satsningar för Väsbyborna, trots det osäkra läget i vår omvärld. Jag vill också passa på att tacka alla tjänstepersoner i våra verksamheter för detta år, och alldeles särskilt tack till alla er som varit involverade i budgetarbetet, som varit mycket intensivt, under den senaste tiden. Gemensamt tar vi Väsby in i framtiden!

Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag till flerårsplan med budget.”