Per Nelson rapporterar från utbildningsnämnden

Fredag 27 september 2019

Utbildningsnämnden
Bild: Per Nelson (L) tf ordförande i Utbildningsnämnden

På Utbildningsnämnden den 25 september presenterades delårsrapporten. Vi antog också uppdaterade regler för att starta förskola och pedagogisk omsorg i Upplands Väsby.

På utbildningsnämnden presenterades delårsrapporten. Tyvärr har den ett större underskott och visar på att vi, liksom många andra kommuner, har en tuff tid framför oss. Vi dras ju med gamla skulder som av tidigare styre skjutits på framtiden, men som nu kommer ifatt oss. Vi har också haft en kraftig löneökning för pedagoger som legat på 8 % de senaste åren.

Till utbildningsnämnden innan sommaren bad vi utbildningsförvaltningen ta fram en konsekvensanalys av vad det kommande underskottet skulle innebära. Den föreslagna åtgärdsplanen som presenterades gjorde det mycket tydligt att kvaliteten inte skulle gå att upprätthållas i förskola och skola om inga åtgärder togs. Väsbyalliansen gör nu därför omfattande satsningar på förskola och skola de kommande åren där vi inte bara täcker upp underskottet, utan även lägger till medel för att vi vill förbättra kvaliteten. Vi förstärker förskola och skola med 91 miljoner till 2020, 46,8 miljoner till 2021 och ytterligare 51,7 miljoner till 2022 – totalt 189,5 miljoner under treårsperioden. Det tror vi kommer att göra skillnad.

Det tillhör också nämndens uppdrag att säkerställa att vi kan erbjuda barn i Väsbys kommuns invånare en trygg och säker barnomsorg och förskola. Därför är det bra att vi nu uppdaterat reglerna för att starta och driva en förskola och barnomsorg.

Handlingar och protokoll finns på kommunens hemsida och du hittar dem här.

/ Per Nelson (L), tf ordförande i Utbildningsnämnden.