En meningsfull fritid och levande kultur

En meningsfull fritid ger ett tryggt Väsby.

KULTUR OCH IDROTT FÖR ÖKAD TRYGGHET OCH FRIHET.

VÅR POLITIK I KORTHET.

Idrott och kultur är viktigt och bidrar till ett mer tryggt Upplands Väsby. Alla barn och unga ska ha tillgång till aktiviteter som stimulerar dem, även barn med funktionsnedsättning. Kulturskolan, naturskolan, biblioteket, öppna förskolan och föreningslivet är så viktiga och vi vill värna och utveckla dem vidare med ökade resurser.

• Utred möjlighet till multisporthall i Väsby.

• Inför kulturpeng, utveckla biblioteket och ge fler möjlighet att delta i kulturskolan.

• Starta föreningsbidrag som möjliggör utökat samarbete med skolor.

• Skapa fler badplatser och båtplatser vid sjöar och plaskdammar för barn i stadsmiljö.

Föreningsliv

Varje Väsbybo ska ges möjlighet till en meningsfull fritid, vare sig det handlar om idrott eller om  kultur. En stor del av alla fritidsaktiviteter genomförs inom föreningslivet som är en väldigt viktig  samhällsaktör. I Upplands Väsby finns nästan 200 föreningar registrerade, det är berikande och  viktigt att ha ett rikt föreningsliv. Kommunens samarbete med föreningslivet ska fortsatt vara  välfungerande och utvecklas vidare.

Idrott för bättre hälsa

Liberalerna driver på för idrottspolitik som främjar social gemenskap, inkludering, glädje och  folkhälsa. För Liberalerna är idrottsrörelsen en viktig del av civilsamhället. Idrotten bidrar påtagligt till  förbättrad folkhälsa och till förbättrad inlärning i skolan. Idrotten förenar människor med olika social  bakgrund och förmår att bygga broar mellan människor. Idrottsrörelsen har en stor inneboende och  till stora delar outnyttjad potential, vilket vi inte minst bör ta vara på för att motverka ohälsa och  segregation.

Genom samarbete med andra kommuner ska vi möjliggöra för elitsatsningar inom idrotten genom till  exempel idrottsläger, evenemang och annat som kan underlätta elitidrottens förutsättningar.

Upplands Väsby ska ha ett utbud av fritidsverksamheter för personer med funktionsnedsättning och  fler bör få möjlighet att testa på fler idrotter.

Idrott och lärande hör ihop

Eftersom prestation och inlärning hör ihop med rörelse på ett positivt sätt, ser vi liberaler väldigt  positivt på insatser som läxhjälp i kombination med sin aktivitet. Upplands Väsby har så mycket  föreningsliv och fina anläggningar, som ny fotbollshall, ridhus, simhall, idrottshallar, ishall osv. var  möjligheten att komma före sin träning och t.ex. göra sina läxor under ordnade former uppmuntras.

Fritidsbanken

Fritidsbanken är ett liberalt initiativ i kommunen som ger möjlighet för barn och unga att låna  utrustning gratis för att prova på olika idrotter är oerhört viktigt för likvärdigheten och är prioriterad  verksamhet. Samhället måste vara möjliggörare och inspiratör även för de – framförallt unga – som  står helt utanför föreningslivet; det kan inte vara ett oeftergivligt krav att vara föreningsansluten för  att få tillgång till stöd från samhället.

Vilundaparken

Vilundaparken har utvecklats med en fullstor inomhushall för fotboll vilket Liberalerna drev på och är  väldigt stolta över att den är på plats. Liberalerna kommer att fortsätta driva på för att öka möjlighet  till anläggningar för att kunna utöva idrott. När samhället planeras och den moderna staden byggs  ska också idrottshallar och anläggningar ingå i planeringen. Väsby ska ha ett basutbud av  konstgräsplaner, idrottshallar, fritidsgårdar och lokaler för kultur för föreningslivet. Utbyggnad av  dessa bör gå i takt med kommunens utveckling i stort.

Ökat samarbete inom regionen

För specialidrottsanläggningar ska samarbetet inom regionen öka. Förutsättningar bör också  undersökas för att på sikt skapa en länsöverskridande kultur- och fritidspeng som gör det möjligt för  barn att fritt ta del av det kommunala kultur-, fritids och idrottsutbudet över kommungränserna.  Därmed får barnen i Stockholmsregionen större och mer likvärdiga möjligheter till kultur och fritid.

Attraktiva anläggningar

Kommunen ska se till att det finns anläggningar för både organiserad idrott och spontanidrott. Det är  också viktigt att tillhandahålla skötsel av anläggningarna så att de blir attraktiva att använda. Att  tillhandahålla god service så att föreningslivet får det stöd som behövs för att bedriva sin verksamhet  är också at stor vikt. Vi liberaler vill höja föreningsbidraget så att idrotten och kulturen blir tillgänglig  för fler. Att ha en rik fritid innebär ett ökat välmående för Väsbyborna.

Jämställd idrott

Folkhälsan är inte jämlik eller jämställd. I korthet är flickor mindre aktiva än pojkar och barn med  utländsk bakgrund eller med lägre socioekonomisk status är mindre aktiva än genomsnittet. Personer  med funktionsnedsättning är också mindre aktiva än de utan funktionsnedsättning. Detta program  har ambitionen att särskilt öka den fysiska aktiviteten i dessa grupper.

Det talas vanligtvis om tre olika former för att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva:  föreningslivet, annan organiserad träning (vanligtvis gym och gruppträning) samt spontanidrott.  Detta program har förslag för alla tre formerna. Även för vuxna är det de vanligaste formerna, men  med en förskjutning i deltagande från föreningsliv mot spontanidrott och gym/gruppträning.

Biblioteket som kulturcentrum

Bibliotekens roll i ett modernt samhälle är central, både för tillgången till litteratur och kultur.  Tillgången till litteratur och kunskap samt att ha det öppna rummet i samhället- för alla- är en  demokratiresurs. Här tillgängliggörs litteratur, här möts människor och kulturen frodas. Biblioteken  ska inte bara vara en inrättning att låna böcker på utan även en mötesplats. Bibliotekets ”tysta rum”  ska försvaras men det offentliga rummet ska också utvecklas.

Vi liberaler vill ha ett större bibliotek i Upplands Väsby. Vi vill att lokalerna ska vara ändamålsenliga  och centralt placerade. Böcker är tunga och behöver särskilt anpassade lokaler för det. Lokalerna ska  också ligga centralt i Väsby så att det är tillgängligt för alla. Liberalerna ser gärna att en plats i Väsby  Entré upplåts till biblioteket.

Biblioteket arbetar med och ska fortsätta att arbeta med att väcka läslusten hos barn och unga.  Läsutmaningarna som hålls, de kulturella aktiviteterna och författarbesök är värdefulla för alla  Väsbys barn och vi liberaler vill se mer av detta. Särskilt vill vi se satsningar på läxhjälp i olika former  på biblioteket så att alla som vill kan få stöd med det de behöver. Biblioteket har också en viktig  uppgift i att vara en digital guide för de som behöver hjälp med digitala verktyg.

Liberalerna vill införa en kommunal årlig Novellskrivartävling för att öka skrivlusten hos barn och  unga. Tävlingen kan arrangeras via eller i samarbete med biblioteket.

Kulturskolan

I Upplands Väsby finns fantastisk verksamhet och en av dem är kulturskolan. Både instrument, sång,  konst, teater och nycirkus ryms inom kulturskolan. Från och med andra klass finns möjlighet att  prova på instrument genom Musikmix som innebär ett tillfälle att under första året prova på olika  instrument och lära sig grunderna i att spela instrument. Från åk. tre finns sedan möjlighet att välja  ett specifikt instrument. Det tycker vi liberaler är mycket bra då det möjliggör för fler att prova  instrument som annars inte skulle vara tillgängliga för barnet. Möjligheten att hyra instrument är  också väldigt viktig. Dessa insatser ökar både friheten och likvärdigheten. Vi liberaler vill verka för en  utökad kulturskola och möjliggöra för fler att delta i dess verksamhet.

Undervisningen i kulturskolan ska bedrivas med höga konstnärliga ambitioner. Det är viktigt att  kulturskolans verksamhet riktar sig till barn och ungdomar för att uppmuntra dem att utveckla och ta  tillvara sina konstnärliga talanger. Det skattemedel som investeras i verksamheten ska komma så  många barn och ungdomar till godo som möjligt, och fokus bör vara att nå fler elever utan att ge  avkall på kvalitetskraven i undervisningen. Vi liberaler ser gärna fler möjligheterna att pröva på  kulturskolans aktiviteter i skolan.

Naturskolan- en nyckel till miljökunskap och naturen

Naturskolan i Upplands Väsby är tillgänglig för alla skolor kostnadsfritt. Detta uppmuntrar Liberalerna  och vill att det ska fortsätta och utöka. Medvetenheten bland unga för hur djur och natur påverkas av  olika faktorer är viktiga för vårt samhälle. Våra barn är de som bär utvecklingen framåt.

Samverka med andra aktörer såsom studieförbunden för att fler ska få möjlighet att delta i fler och  andra kulturaktiviteter. För att öka utbudet och tillgängligheten för kulturskolans elever vill vi inrätta  en kulturskolepeng som kan användas även hos andra aktörer än den kommunala kulturskolan.  Kulturarrangemang bör utvecklas och varieras för att fortsätta vara angelägna och intressanta.

Fritidsgårdar

Fritidsgårdsverksamhet ska vidgas och utvecklas men behöver dock inte vara knuten till en specifik  plats. Det viktiga är aktiviteten, att det finns värdeskapande aktivitet för ungdomar.

Verksamheten på kommunens fritidsgårdar ska vara av hög kvalitet och öppettiderna ska bättre  spegla ungdomarnas önskemål. Särskilt fokus ska ligga på att göra fritidsgårdarna mer attraktiva för  flickor. Skolan och fritidsverksamheten ska i högre utsträckning samarbeta för att erbjuda en  meningsfull fritid för barn i mellanstadieålder. Vi vill också se ett ökat samarbete mellan fritidsgårdar  och idrotts- eller kulturföreningar. Även biblioteket ska involveras i samarbeten för tonåringar.

Föreningsliv

Föreningslivet är en viktig del av civilsamhället. Det offentliga stödet till föreningslivet ska vara  långsiktigt och bör ha tydliga ramar och mål, men inte styra i detalj. Barn- och ungdomsverksamhet,  samt verksamhet av, med och för grupper som annars har svårt att hävda sig bör vara prioriterat.

Regelverk och kontrollen behöver skärpas så att extremistiska och våldsbejakande rörelser inte får  stöd från kommunens medel.

Riktad verksamhet sker med fördel genom IOP-lösningar, det vill säga partnerskapsavtal mellan det  offentliga och idéburna organisationer. Det moderna civilsamhället finns i många former, såväl  traditionella folkrörelser som nya i huvudsak nätbaserade initiativ. Denna utveckling ska bejakas.

Konsthallen

Konsthallen kommer temporärt att flytta till andra lokaler, men Liberalerna bevakar frågan så att  konsthallen fortsätter att få en attraktiv lokal som gör att både föreningsmedlemmar och besökare  får mervärde av hallen. Konstföreningen ska förstås fortsatt ha föreningsbidrag.

Finskt förvaltningsområde

Upplands Väsby är ett Finskt förvaltningsområde och det är vi stolta över. Väsby ska fortsätta att  värna de nationella minoriteterna och erbjuda kommunal service på finska.