Trygghet i Upplands Väsby

Trygghet

Varenda människa ska känna sig trygg i Väsby. Så enkelt är det.

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill. Att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen. Allt detta är frihet och borde vara självklarheter för varje människa. Tyvärr är det inte så idag. De senaste åren har våldet, antalet rån och bilbränder ökat i Väsby. Det kan vi  inte acceptera eftersom kriminalitet och otrygghet minskar människors frihet.

Här presenterar vi våra förslag för att öka tryggheten i Väsby.

• Fler poliser och högre polislöner
    Vi vill se fler synliga poliser i hela landet, en ökning från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste åren. Här i Väsby skulle det motsvara 22 nya poliser och förhoppningsvis möjlighet att på nytt få en polisstation. Vi vill också se ett lönelyft för poliser, så att fler lockas att välja yrket och att fortsätta arbeta som polis. Nationellt har vi därför föreslagit ett löneök på cirka 4 000 kronor per månad.
  • Fler ordningsvakter i centrala Väsby och vid stationsområdet
    Närvaro av ordningsvakter är ett effektivt sätt att förebygga och förhindra att brott begås. Ordningsvakter har större befogenheter och möjligheter att ingripa än väktare eller gemene man. Vi vill därför att kommunen anlitar ordningsvakter för att bevaka de mest utsatta områdena, såsom stationsområdet, Centralvägen, Suseboparken, området vid Väsby Centrum, Dragonvägen och Arkadstigen.
  • Mer kameraövervakning
    Kameraövervakning förhindrar brott och gör det samtidigt lättare att utreda brott som har hunnit begås. Därför vill vi se mer kameraövervakning på utsatta platser.
  • Mobila trygghetsväktare i hela kommunen
    Väsbyborna ska ha möjlighet att kalla på hjälp vid situationer där brott inte förekommit, för att lugna ned hotfulla situationer eller på annat sätt öka tryggheten. Vi vill därför anlita trygghetsväktare som kan röra sig över hela kommunen på kvällarna. Genom att ringa till Väsby direkt eller anmälan via smartphone ska trygghetsväktarna kunna tillkallas vid situationer där polisen inte har resurser, tid eller möjlighet att rycka ut. Trygghetsväktarna ska ha ett brett uppdrag att arbeta för ökad trygghet i hela kommunen.
  • Fler fältare
    Fältarna gör en viktig insats för tryggheten i Väsby och därför vill vi avsätta resurser för fler fältare.
  • Trygghetsapp
    Vi vill inrätta en trygghetsapp, som väsbyborna ska kunna använda för att tillkalla de mobila trygghetsväktarna, anmäla brott, uppmärksamma osäkra miljöer eller rapportera störande beteende.
  • Trygghetspris
    Civilsamhällets och enskilda gör stora insatser för tryggheten och det tycker vi att kommunen ska uppmärksamma genom att inrätta ett trygghetspris. Allians för Väsby har på egen hand delat ut Allians för Väsbys trygghetspris under två år och vinnarna har då varit Grannstödsbilen och Väsby Tjejjour.
  • Stärkt föräldraengagemang
    Vi vill stödja vuxna att bli trygga i sitt föräldraskap. Föräldrautbildning, ”Grattis du har en tonåring”, bidrag till idrottsföreningar som nattvandrar och liknande aktiviteter som idag görs i kommunen vill vi vidareutveckla. Vi vill därför skjuta till extra medel till att förstärka dessa.