Regeringen storsatsar på välfärden

Fredag 15 september 2023

Idag har Lotta Edholm berättat på en presskonferens att regeringen tillför 10 miljarder kronor i generella statsbidrag till kommuner och regioner. Liberalerna i regeringen vill förbättra de ekonomiska förutsättningarna för skolorna i ett ansträngt ekonomiskt läge. De här satsningarna kommer att innebära en betydelsefull förbättring av de ekonomiska förutsättningarna för kommunerna och minska risken för kortsiktiga neddragningar och uppsägning av personal.Här kan ni ta del av ett pressmeddelande från finansdepartementet.

I Upplands Väsby har vi i budgeten för år 2024-2026 satsat på välfärden med skola och omsorg och fokus på ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Vi har inte tagit höjd för eventuella statsbidrag, utan vi tog ansvar och såg till att kunna finansiera våra satsningar oavsett statsbidrag. Dagens besked är oerhört glädjande och för Upplands Väsby innebär detta omkring 33 miljoner kronor.