Rik biologisk mångfald i Upplands Väsby

Torsdag 18 januari 2024

Liberalerna Upplands Väsby prioriterar biologisk mångfald och gläds åt att  ekbarkbocken finns här!

För Liberalerna Upplands Väsby står bevarandet och ökandet av biologisk mångfald högt på dagordningen. Ett av våra fokusområden är de värdefulla miljöerna i våra skogar och olika biologiska torg. En del handlar om att ta hand om våra gamla ekar, vilket är avgörande för den biologiska mångfalden. Inte mindre än 1 500 insektsarter kan finna sitt hem i ett enda av dessa majestätiska träd.

Ekar, som trivs bäst i soliga miljöer, lockar till sig en mångfald av insektsarter tack vare sin ljusälskande natur. En uppmuntrande observation i vårt område är den sällsynta insekten bredbandad ekbarkbock, som nu har upptäckts i Väsby för andra året i rad.

Resultaten från Länsstyrelsens inventeringar 2022 och 2023 visar att vi har flera ek-miljöer av stor betydelse för att främja biologisk mångfald. ”Dessa fynd framhäver hur viktigt det är med samarbete mellan markägare och kommunen för att bevara dessa ekosystem för kommande generationer,” säger Margareta Hamark (L), ordförande i kommunens klimat-, miljö och hållbarhetsutskott.

Inventeringen av bredbandad ekbarkbock, genomförd med feromonfällor, hade som mål att kartlägga artens förekomst i Stockholms län. Att arten återfinns i Väsby visar på områdets betydelse för biologisk mångfald.

Bredbandad ekbarkbock är en så kallad paraplyart, vars närvaro indikerar en miljö som gynnar många andra arter. Gamla ekar inte bara är biologiskt betydelsefulla utan också bär på ett rikt kulturellt arv.

Vi uppmuntrar alla att upptäcka och värdera våra vackra eklandskap, som exempelvis området vid Sydsvästra Fysingen, där man kan vandra bland gamla ekar och uppleva naturen på nära håll.

Läs mer på kommunens hemsida: https://www.upplandsvasby.se/arkiv/nyheter/2024-01-17-krasen-insekt-i-vasby-vittnar-om-rik-biologisk-mangfald

Margareta Hamark, kommunalråd för Liberalerna och ordförande i klimat-, miljö- och hållbarhetsutskottet.