Sänkt skatt ger mer frihet för väsbyborna

Onsdag 7 februari 2018

Vi liberaler i Upplands Väsby har som utgångspunkt att väsbyborna själva ska få behålla så mycket som möjligt av sin lön. Att jobba hårt, utbilda sig och driva företag ska uppmuntras av kommunen och leda till mer pengar i plånboken som man sedan är fri att använda på det sätt man själv vill. Vi liberaler är övertygade om att det är bättre att människor själva har friheten att styra över sina resurser och prioriteringar istället för att politiker gör det.

Det är också viktigt att vi har en bra och offentlig välfärd. Vi är övertygade om att väsbyborna är beredda att avstå en del av sin lön i skatt, om de ser att det leder till bra skola, vård och omsorg. En väl fungerande välfärd leder ju i sin tur till att fler kan jobba och bidra till vår gemensamma utveckling.

Vi tror emellertid inte att höjda skatter leder till högre skatteinkomster för en kommun eller för den delen bättre välfärd. Om skatten blir för hög så väljer man bort Upplands Väsby som kommun att bo i. Eller så väljer man att jobba mindre hårt då det ändå inte syns i plånboken och det är något vi alla förlorar på.

Vi vill också arbeta för att sänka skatter och på andra sätt förenkla för företagande och företagare. Fler ska inte bara vilja jobba, det ska också finnas fler arbetsgivare. Väsbyborna ska ha goda möjligheter att sysselsätta sig själva, och kanske anställa, i fler nya små företag.

Vi liberaler ser ingen anledning till att väsbyborna ska beskattas mer än nödvändigt och vill därför på sikt sänka kommunalskatten i Upplands Väsby. Vi vill återföra makten över väsbybornas plånbok till väsbyborna själva då vi är övertygade om att detta i förlängningen leder ett rikare samhälle för oss alla.

Ola Amphan
Ordförande för Liberalerna Upplands Väsby