Trygghet och våldsprevention: Seminarium och panelsamtal med Jan Jönsson

Torsdag 28 november 2019 18:00–20:00

Matsalen i Messingen, Upplands Väsby

Inbjudan till seminarium om trygghet och våldsprevention i Väsby.

Det finns inget som begränsar en människas frihet lika mycket som våld och hot om våld. Men när det hamnar hos polisen är det i regel redan för sent. Hur kan vi fånga upp barn och unga innan det spårar ur? Hur kan vi jobba mer preventivt?

Jan Jönsson har i många år arbetat med prevention bland unga som rektor på skola i Bredäng med bland annat MVP, Mentors in Violence Prevention samt i Skärholmens stadsdelsnämnd i snart 20 år. Under sin tid som stadsdelsnämndens ordförande införde han en 48-timmarsregel, som innebar att en ung person som begått ett brott fick samtala med socialtjänst och polis inom två dygn.

Regeln togs bort när det rödgröna styret tillträdde 2014 men Jan Jönsson har kämpat för att den ska komma tillbaka. Som socialborgarråd vill han arbeta för en liknande princip.

– Jag har självklart inget färdigt program än, men snabba allvarssamtal när unga är på väg in i kriminalitet är en av de frågor jag vill prioritera, säger och tillägger:

– Som politiker i Skärholmen arbetar man verkligen med det sociala utanförskapet, brottslighet och social oro. Det är erfarenheter som jag kommer att ha stor nytta av som socialborgarråd.

Seminarium och panelsamtal

Vi är så glada att vi får hit Jan Jönsson på ett seminarium där han berättar om erfarenheterna inom våldprevention och vad som görs i Stockholms stad idag.

Efter det tar vi en kort paus och sedan följer ett panelsamtal med Jan Jönsson om hur vi stoppar tillväxten av unga i kriminalitet. Vad driver den och hur kan vi agera mer preventivt.

I panelen utöver Jan Jönsson är Magnus Lublin socialchef i Upplands Väsby, Marie Unander Scharin trygghets- och säkerhetssamordnare Sigtuna kommun, Pierre Blanc polis norrort med flera från vår egen socialförvaltning.

Det är ett öppet möte där alla är varmt välkomna.

Datum: 28 november
Tid: 18:00-20:00
Plats: Matsalen, Messingen
Förtäring: Kaffe, te och kaka serveras.

Har du frågor så tveka inte att höra av dig till oss.

Varmt välkommen!

Kontaktperson: Jessica Johnson, politisk sekreterare
Mail: jessica.johnson@liberalerna.se

Läs mer om Jan Jönssons bakgrund här.

MVP Mentors in violence prevention, läs mer här.

Artikel om krafttag mot unga som begår brott i Svenska Dagbladet 2019-11-15, med Jan Jönsson, Juno Blom, partisekreterare och Johan Pehrson, rättspolitisk talesperson.