Sprittande vårkänslor för guldskimrande seniorboenden.

Måndag 11 mars 2019

Bild: Eila Bromme (L), tf kommunalråd. Foto: Jessica Johnson.

Det känns att det är vår när första rivtaget togs för nya seniorboenden

Det sägs ibland att det gamla måste ge plats för det nya. Det blev konkret i veckan när Liberalerna tillsammans med alliansen besökte det blivande Fyrklöverns olika spännande byggprojekt i Väsby centrum. Liberalernas tf kommunalråd Eila Bromme var på plats när murbräckan träffade Drabantenhusets fasad. Det ska ge plats för de efterlängtade seniorboendena i Silver Life regi. Seniorboendena byggs i samarbete med Sveafastigheter och Upplands Väsby kommun och innebär 103 bostäder för seniorer och 54 vårdboenden.

Stor variation på boendena

Byggprojektet är en del av utvecklingen utav Väsby centrum som totalt kommer innebära 1600 nya bostäder i kvarteret Fyrklövern. Det är stor variation på boendeformerna med allt från seniorboenden till rymliga charmiga stadsradhus och ljusa små lägenheter. Det finns ett helhetstänk runt miljöhänsyn som laddstolpar, återvinning och till och med lokal för gemensam cykelverkstad i bostadsrättsföreningen Ljuspunkten. I kvarteret Ljuspunktens bottenvåning kommer även butiker och restauranger öppnas.

Stadsradhus, brf Blå Parken

Byggprojekten är helt i linje med Liberalernas politik som vill minska inbyggd segregation med ökad variation av boenden för att till exempel möta upp förändrade boendebehov i takt med generationsväxlingar.

Läs mer om Liberalernas bostadspolitik här.

Bild: Eila Bromme (L), tf kommunalråd, Linda Söderberg (M), politisk selreterare.