Varenda människa ska vara trygg i Väsby

Lördag 13 maj 2017

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill. Eller att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen. Allt detta är frihet och borde vara självklarheter för varje människa här i Väsby.

Tyvärr är det inte så idag. Människor upplever otrygghet och Väsby är inget undantag. Var tredje person byter ibland väg eller färdsätt av rädsla för brott och nästan var fjärde person tycker att otryggheten påverkar deras livskvalitet. Människors frihet minskar alltså högst konkret av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera. Otrygghet är ofrihet.

Liberalerna vill ha fler synliga poliser i hela landet, från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste åren. Här i Väsby skulle det motsvara 22 nya poliser och förhoppningsvis möjlighet att på nytt få en polisstation. Dessutom vill Liberalerna se ett lönelyft på ungefär 4 000 kronor per månad till poliser för att locka fler till yrket och för att fler ska stanna. Det här är en rejäl förstärkning som är alldeles nödvändig, men det kommer att ta tid innan den ger resultat.

Vi har redan tidigare föreslagit att Upplands Väsby kommun ska anställa trygghetsvakter. Det har flera kommuner, bland annat Landskrona, redan gjort som en tillfällig åtgärd och resultatet har varit gott. Trygghetsvakternas uppgift är att vara synliga på platser och tider då otryggheten är som störst. I just Landskrona har brottslighet och vandalisering minskat dramatiskt i de områden där trygghetsvakterna är aktiva.

Liberalerna har föreslagit statsbidrag på 500 miljoner kr, för att täcka hälften av kommunernas kostnader för trygghetsvakter. För Väsbys del innebär de här pengarna att 10 trygghetsvakter skulle kunna bidra till ett lugnare och säkrare samhälle.

Vi har sedan tidigare lagt ett antal förslag för ökad trygghet i Väsby och vill bland annat se mobila trygghetsväktare i hela kommunen, kameraövervakning av centrala Väsby och en trygghetsapp, som människor kan använda för att rapportera otrygghet i Väsby. Vi har också, tillsammans med de andra allianspartierna, inrättat Allians för Väsbys trygghetspris.

Frihet är att vara trygg där du bor. Den friheten måste försvaras.