Ung i Väsby 2019 – tema Klimatpåverkan

Fredag 25 oktober 2019

Ung i Väsby
Bild: från vänster Michele Kahn (M), Olof (C), Maria Fält (KD), Jessica Johnson (L), Anders Rosén (V), Maria Tufvesson (Mp), Azadeh Rojhan Gustafsson (S)

På Ung i Väsby 2019 var årets tema Klimatpåverkan. Lokala politiker träffade elevråden i årskurs 7-9 på rundabordssamtal som dokumenterades och sedan avslutades träffen med ett panelsamtal med politikerna. Liberalerna representerades av Jessica Johnson, politisk sekreterare och Karin Pettersson som är andre vice ordförande för Luf Storstockholm, Liberalernas ungdomsförbund.

Karin Pettersson, andra vice ordförande LUF Storstockholm
Bild: Karin Pettersson, andra vice ordförande LUF Storstockholm

Det var fantastiskt roligt att träffa alla elevråden som hade bra, viktiga frågor och bra samtal. Det allra hetaste ämnet var mat och hur vi hanterar matsvinn på ett bra sätt. Men vi fick också frågor om hur vi ska bevara våra naturresurser och gröna områden. Blev extra glad av den frågan eftersom den är viktig för oss. Liberalerna värnar våra grönområden och vi har hela tre naturreservat plus ett naturområde Västra Fysingen där betande kor håller efter området intill vattnet. Vi passade också på att berätta om de två gröna kilar av de tio som finns i regionen binder samman grönområden så att man kan vandra längre sträckor.

De största klimatvinsterna gör vi genom EU:s muskler och påverkan

Frågan liberalerna var ganska ensam om att ta upp och Jessica brann till lite extra för var hur vi kan förmå andra länder att ta efter de goda exempel på klimatarbete som vi gör i Sverige. Svaret är givetvis EU på den då det är där vi på riktigt kan göra större skillnad för klimatet genom de att ställa större krav på EU:s medlemsländer. EU kan ta ut straffavgifter för de värsta smutsiga utsläppen och hålla inne med EU-bidragen då det ska kosta att smutsa ner. EU kan också ställa större krav på de internationella handelsavtal som sluts med länder utanför EU och påverka dem att använda mer miljövänlig teknik och energikällor. Det ger allra störst utdelning för klimatet i världen!

Tusen tack för bra inspel som vi tar med oss i det fortsatta närpolitiska arbetet för ett klimatsmartare Väsby!

Kommunens Energi- och klimatstrategi hittar du här.

Mer om Liberalernas politik hittar du här.