Utveckla Kairoanläggningen till ett friluftscentrum

Margareta Hamark och Eila Bromme skriver i Vi i Väsby om Liberalernas förslag för Kairoanläggningen

Måndag 19 februari 2018

Det bor nästan 45 000 människor i Upplands Väsby och förra året fick vår kommun över 700 nya invånare. Människor flyttar hit från både när och fjärran, och det är bra tycker vi liberaler, eftersom det är en fantastisk kommun vi bor i. I de västra delarna av kommunen händer mycket just nu med bostadsbyggande både i Eds Allé och i Runby. En av alla fördelar med att bo här, är att vi har så nära till naturen, som ofta finns precis runt knuten.

Kairobadet är kommunens största badplats med många besökare under vackra sommardagar. Förra året förlängde man och kombinerade Runbyspåret med Kairospåret och nu kan man springa ett 8 km långt spår. Skulle det bli is på sjön och rikligt med snö så finns möjlighet att åka både skridskor och skidor i området.

Vi liberaler vill nu se en utveckling av Kairo Sättra, så att fler väsbybor kan njuta av det vackra området året runt. Vi har därför lämnat ett förslag till kommunfullmäktige att Kairoanläggningen ska utvecklas till ett friluftscentrum.

Då Kairoanläggningen byggdes var tanken att det skulle vara en konferensanläggning, men den fungerar inte något vidare som sådan idag. Vi anser istället att anläggningen skulle kunna användas som en mötesplats för friluftsmänniskor både på vinter och på sommar, där man kan samlas efter en löprunda, dricka varm choklad efter en tur på skridskor på sjön eller för att värma sig efter kvällsdopp om sommaren. Det finns redan ett beslut att bygga en bastu i Kairo, och vi tror att denna satsning på friluftsområdet skulle göra att fler tog chansen att njuta av denna vackra del av kommunen.

Exakt hur centret ska utformas behöver utredas, men det är vår mening att anläggningen ska komma fler Väsbybor till del under hela året.

Margareta Hamark (L),
Gruppledare

Eila Bromme (L),
Andra vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden