Vägar till gemenskap

Liberal integrationspolitik i Väsby

Måndag 12 september 2016

IntegrationSommarens politiska debatt har i mångt och mycket dominerats av integrationsfrågor. Hur vi kan korta vägen till samhället, språket och till egen försörjning för alla som kommer till Sverige har diskuterats. Det är bra att vi diskuterar dessa frågor, eftersom det är en stor utmaning Sverige står inför.

För oss väsbyliberaler är utgångspunkten att Sverige och Väsby ska vara välkomnande mot människor som flyr krig och förtryck, samtidigt som integrationen måste fungera. Att de människor som kommer hit lär sig språket, kommer i egen försörjning och blir en del av samhället är en förutsättning för att vi ska kunna ta emot människor på flykt.

Det är inte motivation hos de människor som kommer till Sverige och Väsby som saknas. Tvärtom är det ofta så att viljan att lära sig språket, att ta en praktikplats eller att förstå det nya samhälle de har kommit till är stark, men att inga möjligheter erbjuds. Det budgetförslag vi lade tillsammans med övriga partier i Allians för Väsby innehåller därför ett arbetsmarknads- och integrationspolitiskt paket, med konkreta förslag på hur vi får integrationen att fungera bättre. Alla förslag är fullt finansierade i vårt budgetförslag. Våra förslag är:

Svenska och samhällsorientering från dag 1
Kommunen beställer undervisning i svenska av studieförbund och i samhällsorientering från vår leverantör för människor som väntar på asylbesked. Då det kan ta närmare två år från att människor kommer till Sverige till att de får asylbesked kan vi inte låta dem passiviseras och tappa tron på den egna förmågan. Väntetiden bör användas för att snabba på integrationen när asylbeskedet väl kommit.

Kommunen inrättar en uppsökande funktion
Denna söker upp alla asylsökande i kommunen för att hälsa välkommen, och för att informera om möjlighet till undervisning i svenska och samhällsorientering från dag ett. Den uppsökande funktionen får även i uppdrag att kartlägga vilka kompetenser och erfarenheter de asylsökande har.

Väsby Promotion får i uppdrag att matcha kompetenser med praktikplatser i näringslivet
Väsby Promotion får ökade resurser och därmed i uppdrag att inrätta ett matchningsforum, för att matcha de kompetenser som den uppsökande funktionen hittar hos asylsökande med erbjudna praktikplatser i näringslivet. På så vis ges människor möjlighet att få erfarenheter från näringslivet redan under asyltiden.

Starta ett nätverk för kvinnor som driver företag
Väsby Promotion får resurser för och i uppdrag att starta ett nätverk för kvinnor som driver företag. Vi ser att sådana plattformar saknas idag och tror att det är nödvändigt att kvinnor som driver företag ges möjlighet att utbyta erfarenheter och knyta kontakter.

Fri tillgång till SFI och vuxenutbildning
För SFI, grundvux, komvux och särvux vill vi införa den modell som visat sig framgångsrik i Nacka. Det innebär att alla människor ges fri tillgång till om- eller vidareutbildning hos ett antal av kommunen godkända aktörer. Dessa ersätts av kommunen, som inte begränsar individernas möjligheter till utbildning inom ramen för dessa utbildningsformer.

Ungdomsmottagningen håller samtal med alla barn och ungdomar
Redan idag besöker ungdomsmottagningen i Väsby, då tid och möjlighet finns, de HVB-hem som finns i kommunen för att diskutera kultur och normer, och för att prata om jämställdhet, mångfald, inkluderade och liknande. De uppger att de barn och ungdomar som de möter för dessa samtal uppskattar det mycket. Vi skjuter därför till resurser till ungdomsmottagningen, och ger dem i uppdrag att hålla liknande diskussioner med alla barn och ungdomar i kommunen i samband med att de slussas in i skolan.

Hela vårt budgetförslag Vägar till gemenskap finns på följande länk: