Väsbyalliansen i halvtid har infriat 2/3 av vallöftena

Onsdag 23 september 2020

Debattartikel Halvtid med Väsbyalliansen: Vi är nu i halvtid mellan valen. Sedan Väsbyalliansen fick Väsbybornas förtroende 2018 har vi infriat två tredjedelar av våra vallöften. Många av våra satsningar har handlat om välfärdens kärna och att öka tryggheten i kommunen och en ekonomi i balans. I vår kommun ska alla kunna vara trygga på alla platser, dygnet runt.

För att öka tryggheten i kommunen har vi bland annat infört permanent kameraövervakning i de centrala delarna av kommunen, anlitat fler väktare, lanserat en trygghetsapp där man kan tillkalla mobila väktare, stärkt kvinno- och mansjourer och utökat antalet fältare. Våren 2020 hände något ingen kunnat förutspå som drabbat oss alla på olika sätt. Pandemin slog till, och precis som i övriga Sverige har den gjort att Väsbybor har förlorat både anhöriga och sitt arbete.

I budgeten som beslutades i våras förstärkte Väsbyalliansen den påbörjade arbetsmarknadssatsningen med ett kraftfullt arbetsmarknadspaket med ytterligare 20 miljoner kronor. Satsningen ska motverka långtidsarbetslöshet, social utsatthet och i förlängningen psykisk ohälsa. Arbetsmarknadssatsningen ska även bidra till tillväxtskapande arbete för det lokala näringslivet.

Det är också avgörande att vi satsar på tidiga preventiva åtgärder för utsatthet och utanförskap, där till exempel skolan är en viktig faktor. Vi fortsätter satsningen på individer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har även beslutat om ett handlingsprogram för särskilt begåvade barn. En lyckad skolgång, oavsett förutsättningar, borgar för ett liv med fler valmöjligheter än kriminalitet.

Väsbyalliansen har gjort kloka prioriteringar och utfallet av dessa är att Väsby står rustade inför framtiden. Väsbyalliansen kommer att jobba målmedvetet för att fortsätta leverera på våra vallöften, samtidigt som vi har beredskap för långtgående konsekvenser av pandemin. Väsbyalliansen och Väsby står starka.

Christine Hanefalk (M), vik, kommunstyrelsens ordförande

Roland Storm (VB), kommunalråd

Maria Fälth (KD), kommunalråd

Margareta Hamark (L), kommunalråd

Ann-Christin L Frickner (C), kommunalråd

Debattartikeln hittar du i Väsby Direkt här.