Viktiga steg för framtidens Väsby under kommunfullmäktige

Tisdag 19 oktober 2021

Under gårdagens kommunfullmäktigesammanträde, den 18 oktober 2021, fattades viktiga beslut för den fortsätta utvecklingen av Upplands Väsby.

Ny Näringslivsstrategi

En ny näringslivsstrategi antogs med syfte att tydliggöra kommunens strategiska inriktningar för att stärka företagsklimatet, bidra till att etableringar och arbetsplatser i kommunen ökar, samt ge befintliga företag goda förutsättningar för att utvecklas. Vi vill ha fler företagare i Upplands Väsby och ge dem de bästa förutsättningarna för att växa. Liberalerna har i framtagandet av planen framhävt att den sociala hållbarheten och jämställdheten måste lyftas särskilt i strategin och Liberalernas kommunalråd, Margareta Hamark, höll ett anförande om just det. Nedan citeras ett kort utdrag från anförandet.

”Ett gott företagsklimat leder till frihet och välstånd. Ett välmående och växande näringsliv bidrar till nya livschanser, minskat utanförskap och till vår gemensamma välfärd. Näringslivsstrategin är genomarbetad, välformulerad och tydlig. Vi Liberaler värnar om näringslivet och vi värnar särskilt det hållbara och jämställda samhället. Det övergripande målet för vår näringslivsstrategi är att Upplands Väsbys tillväxt ska klaras, inte bara genom ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet, utan genom de så oerhört viktiga delarna som handlar om social hållbarhet och jämställdhet.”

Viktigt steg mot Väsby Entré

Inom projektet Väsby Entré beslutades om samverkans- och finansieringsavtal för att bygga en ny bussterminal. Detta är ett viktigt beslut för projektets fortskridande. Utvecklingen av Väsby Entré kommer, förutom att skapa fler bostäder och fler och bättre kollektiva förbindelser, bidra till ett tryggare, mer attraktivt och tillgängligt Upplands Väsby. Projektet har förstås positiva effekter för Upplands Väsby som helhet, därför är gårdagens beslut väldigt glädjande.

”Gamla kulturhustomten”

Huset på ”Gamla kulturhustomten”, som ligger längs Centralvägen, har alldeles för länge stått tomt och outnyttjat. Nu finns äntligen en plan för utvecklingen av denna och igår beslutade kommunfullmäktige om ett viktigt steg framåt i den processen. Vi ser fram emot att följa hur denna centrala plats kommer att utvecklas.

Läs mer om ärendena i kommunfullmäktige via denna länk: