Står Socialdemokraterna i Väsby upp för valfriheten?

Torsdag 23 februari 2017

Välfärdsutredningen, som tillstatts av regeringen har presenterat sitt delbetänkande ”Ordning och reda i välfärden”, som nu är ute på remiss. I delbetänkandet föreslås bland annat vinstbegränsningar för företag som är verksamma inom välfärdssektorerna. Delbetänkandet har skickats på remiss till 142 remissinstanser, men av dessa är endast 3 kommuner i Stockholms län. Varje kommun har dock möjlighet att på egen hand besluta att svara på remissen.

Vi liberaler är oroade över vilka konsekvenser förslagen skulle få om de genomförs, eftersom det riskerar bli ett hårt slag mot den mångfald och valfrihet inom skola, vård och omsorg som vi väsbybor är vana vid. Möjligheten att göra vinst är drivkraften att driva företag – även inom välfärdstjänsterna. Den som investerar tid, arbete och kapital måste också ha möjlighet att en dag göra ekonomisk vinst – det är fundamentet för en fri ekonomi och för att människor ska vilja starta och driva företag.

Upplands Väsby kommun ligger långt fram när det gäller att erbjuda stor valfrihet inom såväl utbildning, barnomsorg som hemtjänst. Tre av fyra förskolebarn och varannan grundskoleelev i Väsby går i en fristående förskola eller skola och alla personer som har hemtjänst i Väsby får den utförd av en privat aktör. Inom välfärdssektorerna är det i stor utsträckning kvinnor som driver företag, vilket vi anser ska uppmuntras – inte motarbetas.

Liberalernas mål är att alltid öka väsbybornas makt att själva styra över sina liv och därför värnar vi allas möjlighet att välja inom välfärden. När valfriheten nu hotas av regeringen måste vi som kommun stå upp mot det förslag om vinstbegränsning som riskerar att lägga sig som en blöt matta över valfriheten. Upplands Väsby kommun har möjligheten att på eget initiativ svara på remissen. Därför har vi i en interpellation frågat Mathias Bohman om Socialdemokraterna i Väsby står upp för väsbybornas rätt att välja och svarar på remissen?