Äldreboenden öppnar upp i Väsby upp för säkra besök.

Fredag 26 februari 2021

äldreboenden
Bild: Margareta Hamark (L), omsorgsnämndens ordförande i Upplands Väsby kommun. Foto: Rosie Alm

Nu öppnar äldreboenden i Väsby upp för så kallade säkra besök.

– Det är så glädjande att drygt 96 procent nu är vaccinerade på våra kommunala äldreboenden, vilket gör att vi kan öppna för säkra besök, säger omsorgsnämndens ordförande Margareta Hamark (L).

Från den 22 februari kan anhöriga besöka sina nära och kära på både kommunala och privata äldreboenden – men med restriktioner och tydliga riktlinjer som MAS, medicinskt ansvariga sjuksköterska i kommunen, tagit fram tillsammans med äldreboendena.

Nu möjliggörs så kallade säkra besök på våra äldreboenden. Säkra besök görs av max två besökare till varje boende som följer några enkla men viktiga regler. Besökare möts upp i entréhallen, ska hålla sig på två meters avstånd och besökande får endast vistas i patientens boende. Munskydd och visir ska vara på under hela besöket. Alla ska tvätta och sprita händerna före och efter besök.

– Mycket positivt att Folkhälsomyndigheten kunde gå ut med att våra vaccinerade äldre även kan vara fysiskt nära och tillåtas krama sina nära och kära – ett mycket efterlängtat besked! Vi fortsätter dock med försiktighetsåtgärder och följer de anpassade riktlinjerna för besök som gäller på våra äldreboende

Margareta Hamark tycker att det har gått smidigt med vaccineringen på äldreboendena.

– Det är också glädjande att en stor del av personalen har velat vaccinera sig. Vår medicinskt ansvariga sjuksköterska har lyckats väl med att informera.

Nu finns det platser öppna på äldreboenden tillgängliga och med vaccinationerna kan det kännas ännu tryggare att flytta in.

– Nu ser vi en ökning av efterfrågan igen och i och med att personalen är vaccinerad kan vi på ett säkrare sätt ta emot boende, säger Magareta Hamark.

Artikel i Mitti Väsby hittar du här.