Årets trygghetspris delades ut innan kommunfullmäktige

Tisdag 20 oktober 2020

LOV i daglig verksamhet
Bild: Eila Bromme (L) i talarstolen

Årets trygghetspris delades ut innan kommunfullmäktige: På kommunfullmäktige i måndags avhandlades många variende ärenden, allt från delårsrapport till ny policy för nationella minoritetsspråk och en prisutdelning av årets Trygghetspris 2020.

Delårsrapport

Delårsrapporten som godkändes pekar på ett starkt resultat, vilket kommer stärka Väsbyalliansens kraftfulla arbetsmarknadspaket vi lade i budgeten i juni. Det rustar oss framåt för att bättre möta den av coronapandemin påskyndade lågkonjunkturen. Det ska dock förtydligas att överskottet inte är fullt så positivt som oppositionen vill påskina.

Vi behöver nu ta ansvar för kommunens ekonomi både för att klara av de mest akuta konsekvenserna av pandemin och kommande årens osäkerhet. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är pengar som vi snabbt kan förbruka. Överskottet är en kombination av statsbidrag och exploateringsintäkter som kommit tidigare än förväntat. När sedan statsbidragen slutar komma, behöver vi stå rustade för att hantera de ökade kostnader som en lågkonjunktur och pandemi medför i längden med möjlig fördröjd effekt.

Policy för nationella minoriteter

Eila Bromme (L) höll ett kort, kärnfullt och mycket uppskattat anförande om den nya policyn för nationella minoritete, en riktig hjärtefråga för Liberalerna. Målen för policyn för nationella minoriteter är att ge skydd för de nationella minoriteterna och stärka deras möjligheter till inflytande samt stödja de historiska minoritetsspråken så att de hålls levande. Eilas anförande fick kvällens enda applåd!

Årets trygghetspris 2020

Applåder och pris delades också ut innan kommunfullmäktige. Årets trygghetspris delades i år ut till föreningen För ett tryggare Väsby, en förening som startade 2019 för att öka tryggheten i kommunen med nattvandringar.

Motiveringen från juryn lyder: ”Gruppen samlar engagerade medborgare som oavsett dag och väder vandrar för att skapa trygghet för alla Väsbybor. Initiativet visar vilken styrka, omtanke och hjärta som finns hos kommunens medborgare.” Läs mer om det här.

Handlingar och protokoll från kommunfullmäktige

Handlingar från kommunfullmäktige den nittonde oktober samt protokoll hittar du här.