Det nya ungdomsrådet har sin första ordförande

Måndag 9 november 2020

ungdomsrådet

Ungdomsrådet inrättas för att skapa en bättre kontaktyta mellan kommunen och ungdomar. Vi vill att det ska vara ett forum för fritt meningsutbyte där vi kan berätta om beslut som är på väg fram och ungdomar kan lyfta sina viktigaste frågor.

Ungdomsrådet blir både en möjlighet för kommunen att fånga in tankar och synpunkter från ungdomar på kommande politiska beslut. Det blir också en möjlighet för ungdomarna att själva lyfta angelägna frågor till politiken.

Upplands Väsby utvecklas från förort till småstad

I Upplands Väsby gör vi ett stort utvecklingsarbete med att gå från en typisk förort till Stockholm till en egen småstad, där vi vill att alla invånare ska utvecklas att bo, arbeta i kommunen och bli äldre i kommunen. Speciellt roligt är det nu att ta med ungdomarna i denna resa till ett klimatsmart och socialt hållbart samhälle.

Den här plattformen ger oss politiker möjlighet att ta med ungdomarna i denna utveckling.

Målgruppen är gymnasieungdomar. Arbetsmodellen kan jämföras med den som finns för det årligen återkommande forumet Ung i Väsby som riktar sig till grundskoleelever.

Ungdomsrådet blir inte ett traditionellt remissorgan utan ett forum för ungdomar att göra inspel kring all kommunal verksamhet och Upplands Väsby i stort. Det första året kommer att bli en prövotid där vi tillsammans med ungdomarna jobbar fram formerna för arbetet.

Ungdomsrådets ledamöter kommer att arvoderas enligt samma principer som ledamöter i kommunens nämnder.

Det är viktigt för oss att se ungdomsrådet som en naturlig del av det arbete kommunen bedriver. Då är det också självklart att ungdomarna ska uppbära samma ersättning som andra.

Ungdomsrådet beräknas hålla sitt första sammanträde före årsskiftet.

Foto: Erika Messchner, ledamot i ungdomsrådet och Margareta Hamark (L), ordförande i ungdomsrådet

Radio Förmiddag med Karin Adelsköld i P4 Stockholm intervjuade Margareta Hamark, förste ordförande i ungdomsrådet och Erika Messchner, en av ungdomsrådets ledamöter idag. Lyssna på intervjun här.