Det ska vara lätt och roligt att cykla!

Måndag 3 april 2017

Kvällens kommunstyrelsesammanträde inleddes med en presentation av Caroline Ottosson som är chef för Trafikförvaltningen. Hon pratade om vikten av att bostadsbyggande och utbyggnad av kollektivtrafik alltid går hand i hand, om hur SL jobbar för att göra det mer attraktivt att resa kollektivt.

Liberalerna i Upplands Väsby vill göra det lätt och roligt för väsbybor att cykla. Därför har vi lagt en motion om att Väsby kommun ska införa ett hyrcykelsystem, kopplat till SL-kortet, på samma sätt som finns i Stockholm. Läs gärna mer om vårt förslag genom att klicka här.

En annan fråga som är viktig för att det ska bli mer attraktivt att cykla är att det går lätt att kombinera kollektivtrafiken med cykeln. Idag går det endast att ta med cykeln på pendeltåget under vissa väldigt begränsade tider. Margareta Hamark lyfte önskemålet att det ska vara möjligt att ta med cykeln under större delar av dygnet, eller helst hela dygnet på vissa vagnar. Trafikförvaltningen lovade att ta med sig önskemålet.