Liberalt idéseminarium om jämställdhet och hederskultur

Måndag 10 april 2017

Ellinor hälsar välkommen.

Erika inledde med att prata om några av de jämställdhetsutmaningar vi står inför idag, som våld i nära relationer, ekonomisk ojämlikhet, hederskultur och otrygghet. Vi fick höra om hur parallellsamhällen har vuxit fram på vissa håll i Sverige och hur människor lever inte bara under hederförstryck från familjen, utan också om hur självutnämnda moralpoliser härskar i vissa områden i vårt land.

Erika Larsson, förbundssekreterare för Liberala Kvinnor

Några siffror som illustrerar det glömda Sverige:

• 100 000 unga levde år 2014 hedersliv i Sverige.
  • 17 000 misshandelsbrott i nära relationer anmäldes under 2015.
  • 132 barn levde i barnäktenskap förra året.
  • 38 000 kvinnor beräknades under 2016 vara könsstympade, varav 7 000 är barn.
  • Var tredje kvinna känner sig ibland otrygg utomhus.

Som liberaler tar vi dessa siffror på största allvar. Hederskultur, otrygghet och bristande jämställdhet innebär att människor hindras i sin vardag och förvägras den frihet de har rätt till. Erika berättade om Liberala Kvinnors och Liberalernas inställning i dessa frågor, och den är glasklar: mänskliga fri- och rättigheter ska gälla alla. Individens frihet måste alltid stå över föreställningar om att män ska bestämma över kvinnor, att unga människor liv begränsas för att värna familjens ”heder” eller att självutnämnda poliser har rätt att  härska i områden i Sverige.

Vi fick under idéseminariet även diskutera några case, som handlade om unga människor som utsatts för någon form av hedersförtryck. Det kan vara svårt att från samhällets sida uppmärksamma och agera i hedersrelaterade fall. Personalen på ungdomsmottagningar, socialtjänst och skolhälsovård behöver ofta få bättre information och riktlinjer för hur de ska bemöta dessa unga människor.