Emelie Voetmann ny ordförande för väsbyliberalerna

Fredag 19 februari 2021

Emelie Voetmann är ny ordförande för Liberalerna i Väsby

Väsbyliberalerna hade i torsdags kväll sitt årsmöte. Det var det första digitala årsmötet i väsbyliberalernas historia och gick väl under förutsättningarna.

Inbjuden gästtalare var detta året Cecilia Elving som är ordförande för Liberala Kvinnor men också regionpolitiker och ordförande i regionens kulturutskott. Nyligen utsågs även Elving till Liberalernas nya jämställdhetspolitiska talesperson efter Juno Blom.

Cecilia Elving talade om de utmaningar feminism, jämställdhet och demokratin står inför idag där inte bara kvinnors rättigheter hotas, utan även HBTQs med flera. Men också vilka möjligheter vi har att lyfta frågorna upp på agendan vad gäller kvinnors ekonomi, ägande, våld och hedersförtryck mot kvinnor och män, aborträtten som igen är hotad i grannländer men även av partier i Sveriges riksdag. Mycket inspirerande att lyssna på och skapade engagerad diskussion.

Under andra hälften av mötet hade vi nöjet att välja en ny ordförande i Emelie Voetmann, tidigare vice ordförande och tacka av den föregående Nils Eriksson för sina fina insatser. Per Nelson valdes till ny vice ordförande på det konstituerande styrelsemötet.

Stort GRATTIS till väsbyliberalerna och till Emelie Voetmann och Per Nelson!
Nils Eriksson stannar kvar i styrelsen som i sin helhet omvaldes med acklamation.

Vi hade även anledning att avtacka vår eminente mötesordförande, Jaak Akker, som efter många år i Väsby kommer flytta till Sigtuna kommun. Jaak Akker har varit aktiv i väsbyliberalerna under många år och har varit en riktig trotjänare och arbetsmyra i att bidra till föreningen och har delat ut tusentals flygblad över åren. Största TACK för alla dina fina insatser Jaak Akker och vi i väsbyliberalerna önskar dig varmt lycka till i ditt nya bo. Vi är bara en kommun bort för en fika.

Varmt grattis alla och till den nya styrelsen som består av

• Emelie Voetmann, ordförande
  • Per Nelson, vice ordförande
  • Eila Bromme
  • Nils Eriksson
  • Patrick Harper, kassör
  • Margareta Hamark
  • Pia Barklund

Alla förtroendevalda hittar du här.