Fotbollen ska ha en plats för året runt-spel Vilundaparken

Torsdag 7 juni 2018

På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde i april presenterade den rödgröna majoriteten i Väsby ett förslag för hur man vill förända Vilundaparken och bland annat bygga ett stort antal bostäder i parken. Här kan du läsa mer om förslaget som presenterades. Förslaget har varit på samråd, vilket innebär att privatpersoner, föreningar och organisationer kan framföra synpunkter på förslaget.

Vi i Liberalerna har givetvis framfört våra synpunkter, där vi är tydliga med att det i Vilundaparken ska finnas utrymme för idrott och rörelse. Det har varit idén med området ända sedan 1960-talet. Därför motsätter vi oss att det byggs bostäder i Vilundaparken. Istället vill vi se en lösning för fotbollen, så att det går att spela fotboll året runt i VIlundaparken. Om en hall eller ett tält är den bästa lösningen vill vi utreda, men för oss är det självklart att den största och med populära sporten i Väsby ska ha en plats i Vilundaparken.

Anledningarna till att det är viktigt att vi utvecklar lokaler för idrott och inte bostäder i Vilundaparken är flera:
– Redan idag råder brist på halltider i Väsby, vilket betyder att vi behöver fler hallar för träning och tävling i olika sporter. Dessutom växer befolkningen i kommunen. Idag är vi cirka 47 000 invånare, men enligt kommunens vision kommer vi att vara 63 000 år 2040. Med en sådan befolkningstillväxt kommer självklart behovet av fler sport- och idrottsanläggningar att öka ytterligare. Då är det fel att låta marken i just idrottsområdet Vilundaparken gå till bostäder och inte till det sedan 1960-talet varit avsedd för: idrott och rörelse.
– I direkt anslutning till Vilundaparken, vid Fyrklövern och på Smedsgärdstomten, byggs redan uppåt 2000 bostäder. Vi ser inte i dagsläget att det behövs ännu fler bostäder i området.
– I närheten av idrottsarenor låter det ofta mycket, starka ljus kan lysa sent om kvällarna och det förekommer ofta många transporter till och från området. Vi tror inte att efterfrågan att bo i bostäder mellan olika idrottsanläggningar kommer att vara särskilt stor.

Vill du läsa hela vårt yttrande om förslaget kan du göra det genom att klicka här.

Även under måndagens kommunstyrelsesammanträde togs ett ärende upp som gick ut på att utreda möjligheten att bygga ett fotbollstält på Bollstanäs IP. Återigen framförde Liberalerna att i vill att fotbollen ska ha en plats i Vilundaparken.