Ge Väsbys äldre trygghet och frihet i hela vården

Tisdag 17 oktober 2017

I takt med att vi blir äldre formar vi våra vanor och preferenser. När man blir äldre får många större behov av kontakt med vården, kanske med flera olika besvär och sjukdomar och ibland kan sjukhusvård behövas. Kanske behöver man regelbunden omsorg och vård i det egna hemmet. Ska vi då, med ett helt livs erfarenhet och vanor, berövas friheten att välja? Nej säger vi Liberaler.

Den rödgröna regeringen, under tryck av Vänsterpartiet och med hjälp av sin så kallade välfärdsutredare, försöker nu begränsa valfriheten och omöjliggöra för privata, fristående aktörer, men vi kommer att fortsätta försvara människors frihet att välja vård. Vårdvalen behöver utvecklas, inte avskaffas.

Äldre med behov av vård faller ibland mellan stolarna mellan landstinget och kommunen. Det är inte ok. Tryggheten för äldre måste öka och samverkan mellan olika aktörer och kommunen och landstinget bli bättre. Vården måste samverka med patientens bästa i fokus oavsett vem som utför eller ansvarar för den, oavsett om det handlar om en husläkare i eget vårdföretag, hemsjukvård, kommunal hemtjänst eller en geriatrisk klinik.

Landstinget och kommunerna arbetar redan med att samordna hemsjukvården med hemtjänsten. Men vi vill gå längre. En stärkt primärvård med fastläkare samt sammanhållet vårdval för äldrevård och omsorg kommer att göra det lättare att upptäcka hälsoproblem i tid, och undvika att äldre behöver läggas in på sjukhus. Fler kan vårdas i hemmet. Direktintag på geriatriken är också ofta bättre än ”omvägen” via akutsjukhus.

Många har pekat på vikten av att samordna vården för äldre människor på ett bättre sätt. Landstinget bjuder nu in till en diskussion om hur vården för de äldre bäst ska samordnas i ett nytt vårdval seniorvård till 2019. Nu är det viktigt att Upplands Väsby deltar aktivt för att hitta de bästa lösningarna.  Det är hög tid för en rejäl frihetsreform för Väsbys äldre. Kommuner och landsting måste låta organisationen anpassas till de äldres behov – och inte tvärtom.

Amelie Tarschys Ingre (L)
ledamot Hälso- och sjukvårdsnämnden, Stockholms läns landsting

Margareta Hamark (L)