Lättare välja cykeln i Väsby

Tisdag 24 oktober 2017

Cykel
Kommunfullmäktige har godkänt Liberalernas förslag om hyrcyklar i Väsby.

Igår röstade kommunfullmäktige för att godkänna Liberalernas förslag att införa ett system med hyrcyklar i Väsby, som vi presenterade i oktober förra året. Vi vill se ett systemet liknande det som finns på andra håll i stockholmsregionen, som människor ansluter sig till genom att betala en mindre anslutningsavgift, och där de sedan kan låna en cykel genom att registrera lånet med sitt accesskort. Systemet är reklamfinansierat och bör inte innebär någon kostnad för skattebetalarna.

För oss är det viktigt att Väsby är en modern kommun, där människor känner att framtiden är nära och där det är lätt att göra hållbara val. En av de fantastiska saker med vår kommun är att vi har så nära både till storstaden och till naturen. Det avståndet blir ännu kortare på cykeln!

Upplands Väsby kommun ska bidra till att påskynda omställningen till hållbara transporter för att minska påverkan på klimatet. Det kan vi göra bland annat genom att främja cykeln som transportmedel. Cykeln är samtidigt klimatsmart, yteffektiv och tyst, samtidigt som det är bra för människors hälsa att cykla. Ett system med hyrcyklar gör det enklare att välja cykeln för kortare transporter utan att bestraffa andra trafikanter.