Grimstaskolan får ett tillagningskök

Torsdag 3 december 2020

Grimstaskolan
Bild: Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden

Grimstaskolan får ett tillagningskök med möjlighet att leverera skolmat till förskolor och skolor i närområdet. Investeringen sker för att klara det ökande behovet av skolmåltider.

Grimstaskolans kök är i dag ett mottagningskök och i behov av upprustning. Utbildningsnämndens beslut att både modernisera och utöka volymen av tillagning innebär att man löser kapaciteten i kommunens östra del och avlastar Messingens kök.

Vällagad god mat är viktig för att barn och unga ska ha tillräckligt med energi för att orka hela dagen. Upplands Väsby växer och behovet matportioner har ökat och kommer täckas upp av det nya köket, säger utbildningsnämndens vice ordförande Per Nelson (L).

Grimstaskolan är en kommunal skola för elever i årskurserna 6-9. Grimstaskolan får nu ett nytt tillagningskök med kapacitet för 1 100 portioner, samt möjligheten att leverera till andra förskolor och skolor i närområdet. Investeringen innebär också en ny skolmatsal med 200 platser.

Vi är väldigt glada för att Grimstaskolan ska få ett nytt, modernt tillagningskök. Att investera i bra måltider i skolan är att investera i hela verksamheten. Måltiderna har betydelse för elevernas hälsa, trivsel och förutsättningar för att orka lära – faktorer som i slutändan kan påverka skolresultaten, säger Mikael Caiman Larsson som är chef för grundskoleverksamheten.

Artikel i Mitti Väsby hittar du här.

Sedan tidigare finns det tre kommunala skolor med tillagningskök; Bollstanäs, Väsby skola och Väsby Nya Gymnasium.

Mer om Liberalerna i Väsbys skolpolitik kan du läsa om här.