Handlingsplan för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Torsdag 10 december 2020

Handlingsplan för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, klubbades av en enig utbildningsnämnd igår kväll. Handlingsplanen träder i kraft januari 2021 och är ett liberalt vallöfte som nu infriats. Liberalerna levererar.

Det är ett viktigt steg framåt för en likvärdig skola för alla, även de med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, för att se till att alla får en lyckad skolgång. Det här är en utsatt grupp som i annat fall riskerar att bli så kallade hemmasittare, psykisk ohälsa och utan fullständiga betyg – det handlar om deras framtid, säger Per Nelson (L) vice ordförande i utbildningsnämnden.

Alla känner någon som har en npf-diagnos eller har barn med olika utmaningar och vet vad som kan hända om barn inte får det stöd och bemötande de behöver i skolan. De riskerar att bli hemmasittare, psykisk ohälsa och hamna snett i livet utan fullständiga betyg. En lyckad skolgång är bästa försäkringen mot psykisk ohälsa och utanförskap och ger frihet att välja din egen framtid.

Vi kommer även att fortsätta med satsningen på kompetensutveckling inom NPF för pedagoger i förskola och skola som vi startade med förra året och erbjuder alla kommunala och fristående skolor i kommunen. Det är väldigt lyckat, många har gått den och kursen har mycket hög kundnöjdhet. Det stärker också arbetet med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och en liberal satsning vi kommer fortsätta värna, säger Per Nelson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden.

Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är inte en homogen grupp så handlingsplanen kommer att stärka och förbättra skolornas kunskap och verktyg för att bättre möta upp barn och ungas individuella behov. Så kommer fler barn och unga att uppnå kunskapsmålen i Väsbys skolor. Det är liberal politik.

Jag är så glad att vi nu får en handlingsplan för barn och unga med NPF på plats och därmed uppfyller ännu ett vallöfte inom skola och förskola. Barn är olika och ska få det stöd och kunskap utifrån sina individuella förutsättningar. Det är en socialliberal grundregel att se till individens fri- och rättigheter, säger Margareta Hamark (L), kommunalråd.

Handlingsplan för elver med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har tagits fram med anledning av det politiska uppdraget Handlingsprogram gällande barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Uppdraget är kopplat till utbildningsnämndens mål Likvärdighet och hög kvalitet ska vara säkerställd inom samtliga verksamheter. Centrala barn-och elevhälsan har sammanställt forskning och skolmyndigheternas stödmaterial för underlag till framtagande av handlingsprogram.

Handlingsplanen har varit ute på remiss hos rektorer inom kommunal och fristående regi. I enlighet med skollagens krav ska elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskraveller kravnivåer som finns ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.

Länk till handlingar hittar du här.

Mer om Liberalernas skolpolitik i Upplands Väsby hittar du här.