Höjd åldersgräns för rätt till studiemedel

Tisdag 15 september 2020

Höjd åldersgräns för rätt till studiemedel och studiestartsstöd:

För Liberalerna innebär en utbildning mer makt över sitt liv och Sverige ska vara en framstående kunskapsnation. Arbetsmarknaden är i ständig förändring vilket gör att fler kommer att behöva utbilda sig genom hela livet och kanske byta både jobb och bransch flera gånger. Då krävs också att den som vill eller behöver studera har möjlighet att finansiera studierna.

– Studiemedelssystemet i Sverige är ett av världens bästa, och vi vill gärna att det ska komma fler till del, längre i livet, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

Den som studerar på högskola eller universitet på heltid kan få bidrag och lån från Centrala studiestödsnämnden, CSN, i högst sex år. Men antalet veckor man har rätt att låna pengar minskar successivt från det år man fyller 47, och den som är äldre än 56 år kan varken få bidrag eller lån.

Det är de här reglerna som regeringen, Centerpartiet och Liberalerna nu vill ändra. Av den kommande höstbudgeten framgår det alltså att åldersgränsen för studiemedel ska höjas med fyra år – till 60 år – och att nedtrappningen i rätten att låna ska börja vid 51.

En av punkterna i det så kallade januariavtalet mellan de fyra partierna är att ”möjligheten att vidareutbilda sig eller omskola sig högre upp i åldrarna ska utökas” genom mer generösa villkor inom studiemedelssystemet, och nu kommer alltså ett färdigt förslag.

Det nya regelverket, som beräknas kosta 119 miljoner kronor om året, ska börja gälla senast år 2022 säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

– Vi lever längre, fler vill jobba längre, fler kommer att behöva jobba längre. Då är det viktigt att man kan omskola sig, lära nytt, och se till att man är kvar i arbetslivet. Ska man kunna ha råd att lära sig nytt, då måste också studierna finansieras. och därför vill vi höja åldern för studiemedel.

Höjd åldersgräns för rätt till studiemedel och studiestartsstöd presenterades av Liberalerna den 12 september. Förslaget gäller att höjd åldersgräns från 56 år till 60 år för att möjligheterna att vidareutbilda sig eller omskola sig högre upp i åldrarna ska förbättras. Sverige har ett starkt studiemedelssystem och med hjälp av de nya reglerna kommer fler ha möjlighet att studera.

Lyssna på Nyamko Sabuni och nyhetsinslaget på Sveriges Radio här.

Fler satsningar och nyheter kan du läsa här.