Ideal vård och service är uppsagda i Väsby

Måndag 3 februari 2020

När det uppdagades att hemtjänstföretaget Ideal vård och service fuskat med sina besöksloggar och fejkade personallistor rev Upplands Väsby kommun upp avtalet. Det är bra att det uppdagades och visar att vi har en fungerade uppföljning och kontroll av våra verksamheter och hemtjänstföretag i Upplands Väsby.

Personalen på Ideal vård och service har systematiskt loggat in i andras namn, i bland i två olika kommuner samtidigt. När kommunen bad om personallistor skickade företaget dokument med namn som inte stämde överens med de egna listorna. Kommunen bedömde att personal saknat behörighet och sade upp avtalet.

Kontinuerligt arbete med avtalsuppföljning i Väsby

Ideal vård och service är det tredje hemtjänstföretaget Väsby kommun bryter sitt avtal med inom ett år. Margareta Hamark (L), kommunalråd och ordförande i omsorgsnämnden, menar att kommunen har de verktyg som krävs för att hantera rutiner och uppföljning av hemtjänstföretagen i kommunen.

– Vi gör medvetet noggranna granskningar av vård- och omsorgsföretag verksamma i vår kommun. Det här företaget valde vi att säga upp, och kunderna erbjuds att välja mellan de andra företagen vi har verksamma i kommunen. Många av dem är skötsamma och gör ett fantastiskt arbete, säger hon.

– Vi kan aldrig ge garantier. Här handlar det om att ständigt ha en dialog med företagen, att man följer upp och kontrollerar att det man avtalat följs. I det här fallet var det rena bedrägerier. Man har inte varit sanningsenlig med vilken personal man hade verksamma inom hemtjänsten.

Har tillräckliga verktyg

Margareta Hamark menar att kommunen har allt som behövs för att upptäcka fuskande företag och uppmanar människor att höra av sig om man upplever att något inte står rätt till.

– Jag gör bedömningen att vi har tillräckliga verktyg att bekämpa bedrägeri. Det har också blivit svårare att starta företag för vård och omsorg. Numera ska man bli godkänd av Inspektionen för vård och omsorg, det gör också att oseriösa aktörer gallras bort.