Invigningen av tillagningsköket Himmel & pannkaka!

Tisdag 4 februari 2020

Invigning av Himmel & Pannkaka

Invigningen av restaurang och tillagningsköket Himmel & Pannkaka var en succé! De fina upprustade lokalerna och glänsande köket var fulla av förväntansfulla besökare. Flera politiker fanns också på plats och vårt eget kommunalråd Margareta Hamark (L), och ordförande i omsorgsnämnden fick äran att invigningstala och klippa bandet tillsammans med Josefin och Dinar som deltar i daglig verksamhet på restaurangen, assisterade av Yvonne Boberg, enhetschef på social- och omsorgskontoret​.

Vissa dagar är extra kul att vara på jobbet, jag har sett fram mot den här dagen. Maten betyder så mycket här i livet och det är viktigt att satsa på de äldre, eller de åldersrika som jag väljer att säga. Ett av våra viktigaste sinnen är doftsinnet. Smaker och dofter från barndomen kan komma upp och vi kan förflyttas tillbaka i tiden. Nu kan våra boenden och dagverksamhet planera menyerna tillsammans med Martin och hans medarbetare så att smaklökarna och doftsinnet kittlas på bästa sätt, sa Margareta Hamark i sitt invigningstal.

Besökare fick till och med mingla i köket medan de med stor aptit lät sig smaka av de delikatesserna köket framställt invigningen till ära. Köksmästaren Martin Blom berättade om processen och hur de tillsammans planerat och byggt det toppmoderna lokalerna och tillhörande packrum. Köket ska nämligen laga upp till 700 portioner om dagen som ska levereras till äldreboenden runtom i kommunen. Den dagliga verksamheten på Dragonen inom Väsby stöd och omsorg integreras nu i tillagningsköket. Det skapar nya och viktiga arbetsuppgifter för personer med funktionsvariationer. Det går inte att ta misste på Martin Bloms entusiasm och djupa engagemang.

Köket öppnar även för allmänheten senare i vår. Det ser vi mycket fram emot. Varmt lycka till Himmel & Pannkaka!

Läs mer om invigningen här.