IVO har granskat äldreboenden i landet

Torsdag 26 november 2020

IVO
Bild: Margareta Hamark (L), odförande i omsorgsnämnden

IVO har granskat de medicinska insatserna för covid-sjuka äldre i särskilda boenden (äldreboenden) över hela landet. I Stockholmsregionen är det 15 av 313 särskilda boenden där man tidigare såg brister som gjorde att det behövdes en fördjupad granskning; det är det resultatet som nu presenterats. Upplands Väsby är inte med i denna granskning.

Slutsatserna är likartade för hela landet, att det funnits brister i vården, liksom i informationen till äldre och anhöriga. De problem som lyfts fram ser vi mycket allvarligt på, och konstaterar att det är brister som regionen själv tidigare identifierat. Ett flertal åtgärder från regionen ska nu stärka upp läkarvården på våra äldreboenden.

Individuella bedömningar och vård efter behov är grundpelare för en god och jämlik hälso- och sjukvård. Det ska gälla även i en pandemi.

Från kommunens sida stärkte vi upp under pandemin medicinska insatser med fler sjuksköterskor och undersköterskor i kommunens verksamheter. Vi gav förstärkt stöd till den fristående hemtjänsten. Vi öppnade ett särskilt boende för färdigbehandlade patienter från slutenvården med konstaterad smitta av Covid-19.

– Margareta Hamark (L), ordförande i omsorgsnämnden

IVO:s granskning hittar du här.